Det är inte sällan vi får e-postmeddelanden med uppmaningar att uppdatera konto, lösenord osv. Denna typen av attacker innehåller ofta en länk man ska klicka på för att fylla i sin information. Vi uppmanar att vara försiktiga mot att klicka på länkar i epost eller öppna bifogade filer.

Dessa kan du tänka på innan du går vidare om du får ett epost som ser misstänkt ut:

  • Hur ser svarsadressen ut. I spoofingmailen är det alltid en mottagaradress som inte är förnamn.efternamn@su.se eller förnamn.efternamn@domän.su.se.
  • Kommunicerar personen plötsligt på ett annat språk än det vanliga.
  • Ber man om en snabb handläggning.
  • Bryter begäran mot de vanliga rutinerna.

Rekommendationen är alltid om man är misstänksam:

  • Skicka aldrig dina inloggningsuppgifter till någon som efterfrågar dessa via e-post.
  • Klicka aldrig på länkar i mail som antyder att ditt konto är fullt eller behöver uppdateras.
  • Var försiktig med att klicka på länkar som skickas med e-post från okända avsändare.
  • Svara aldrig på e-postmeddelanden av det här slaget.

Vad kan du göra om du känner dig ganska säker på avsändaren och vill öppna bifogade filer. Men vill vara helt säker:

  • Ladda upp den bifogade filen i box (eller google drive) på nätet och öppna där (då öppnas filen av box och inte av dig). 

Om du ändå vill kontrollera ifall din uppgifter verkligen stämmer på organisationen som (kanske) skickat ut meddelande:

  • Gå till organisationens webbsida genom att skriva in organisationens adress i webbläsaren och logga in där.

Vad gör jag om mitt konto är kapat?

Om du misstänker att ditt konto kapats (=någon har kommit åt dina inloggningsuppgifter) kan du kan du byta ditt lösenord på Kontohantering.

Vilken typ av information ska jag skicka med epost?

  • Skicka inte skyddsvärd och/eller känslig information via e-post.