Kurslitteratur
för kurs på grundnivå
Naturvetenskap och teknik för grundlärare F-3, II. 15 hp
Kurskod: UM3103, UM38UU
Gäller från: VT2020
Fastställd: 2020-03-31
Institution: Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
Obligatorisk litteratur
Naturvetenskap
Andrée, M., & Lager-Nyqvist, L. (2013). Spontaneous play and imagination in everyday Science Classroom Practice. Research in Science Education, 43(5), s. 1735-1750. (16s)
Areskough, M., Ekborg, M., Lindahl, B., & Rosberg, M. (2013). Naturvetenskapens bärande idéer – för lärare F-6. Malmö: Gleerups. (150s)
Areskough, M., & Eliasson, P. (2007). Energi för hållbar utveckling: Ett historiskt och naturvetenskapligt perspektiv. Lund: Studentlitteratur. (520s)
Harlen, W. (2006). Teaching, learning and assessing science 5-12. London: SAGE Publications Ltd. (137s)
Helldén, G. (2012). Elevers kunskapsutveckling och förståelse av ekologiska processer. Stockholm: Liber. (171s)
Jakobson, B., Lundegård, I., & Wickman, P. (2014). (red.) Lärande i handling: En pragmatisk didaktik. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (75s)
Myndigheten för skolutveckling (2004). Hållbar utveckling i praktiken. Stockholm: Liber. (120s)
Myndigheten för skolutveckling (2004). Faktisk fantasi – barns språkutveckling genom skapande. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. (87s)
Petri, L. (2008). Mofflor och människor – en storyline om hållbar konsumtion. Stockholm: Stiftelsen Håll Sverige Rent. (31s)
Siry, C., Ziegler, G., & Max, C. (2012). ”Doing Science” through discourse-in-interaction: Young children´s science investigations at the early childhood level. Science Education, 96 (2), s. 311-336. (26s)
Sund, P., & Sund, L. (2017). Hållbar utveckling: Ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan. (Första upplagan). Stockholm: Liber. (88s).
Wilhelmsson, B., Ottander. C., & Lidestav, G. (2012). Teachers intentions with outdoor teaching in schoolforest. NorDiNa 1(2), s. 26-42 (17s)
Vetenskapliga artiklar om ca 200s.
Valbar litteratur
Adelsköld, L., & Petri, L. (2008). Barn i en hållbar stad. En storyline om miljö och demokratifrågor. Stockholm: Rädda barnen. (94s)
Nilsson, J., Wagner, U., & Rydestav, E. (2008). Vilja och våga. Temaarbete i grundskolans tidigare år. Lund: Studentlitteratur. (133s)
Persson, T., & Persson, C. (2007). Hållbar utveckling – människa, miljö och samhälle. Lund: Studentlitteratur. (215s)
Obligatorisk litteratur
Teknik
Björkholm, E. (2014). Exploring the capability of evaluating technical solutions: a collaborative study into the primary technology classroom. International Journal of Technology and Design Education, 24(1), s. 1-18. (18s)
Hallström, J., Klasander, C. & Schooner, P. (2018). Definiera systemgränsen, bortom systemhorisonten - Teknikdidaktiska utmaningar för undervisning om tekniska system. s. 63–74. Linköping: Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID), Linköpings universitet. (10s). Finns som elektronisk resurs
Krendel, J-E. (2011). Undervisa om teknikens etik. I S.O. Hansson, E. Nordlander, & I. Skogh (red.), Teknikutbildning för framtiden: Perspektiv på teknikundervisningen i grundskola och gymnasium (s.156–166). Stockholm: Liber. (11s)
Lärarnas nyheter (2013). Intervju med Claes Klasander: Prylarna får inte skymma helheten. (3s). Finns som elektronisk resurs
Moreland, J., Jones, A. & Barlex, D. (2015). Bedömning för lärande i teknikklassrummet: design and technology inside the black box. Stockholm, Liber. (50s)
Norström, P. (2011). Om jag skrivar med stämjärnet, är det en skruvmejsel då? I S.O. Hansson, E. Nordlander, & I. Skogh (red.), Teknikutbildning för framtiden: Perspektiv på teknikundervisningen i grundskola och gymnasium (s.189-200). Stockholm: Liber. (11s)
Svensson, M. (2011). Tekniska system i grundskolan – kritiska aspekter som didaktisk möjlighet. NorDiNa, 7(2), s. 111–125. (15s)
Övrigt
Aktuella styrdokument
Kommentarsmaterial till styrdokument