för kurs på grundnivå
Utomhusdidaktik med fokus på naturvetenskap och matematik mot förskolan och grundskolans tidigare år II, 7,5 hp
Kurskod: UM3105
Gäller från: VT2016
Fastställd: 20151218
Institution: Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
Obligatorisk kurslitteratur
Björklund, C. (2008). Bland bollar och klossar: matematik för de yngsta i
förskolan. Lund: Studentlitteratur. (100s)
Dahlgren, L.O. (red.) (2007). Utomhuspedagogik som kunskapskälla: närmiljö blir lärmiljö. Lund: Studentlitteratur. (156 s)
Fägerstam, E., & Blom, J. (2013). Learning biology and mathematics outdoors: effects and attitudes in a Swedish high school context. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 13(1), s 56-75. (19s)
Hamrin, M., & Norqvist, P. (2005). Fysik i vardagen. Lund: Studentlitteratur. (100s)
Helldén, G., Jonsson, G., Karlefors, I., & Vikström, A. (2015). Vägar till naturvetenskapens värld. Stockholm: Liber. (100s)
Krigsman, T., Nilsson, B., & Wahlström, E. (2005). Kemiskafferiet. Stockholm: KRC och Skolverket. (20 s). Finns som elektronisk resurs.
Kärre, A. (2013.) Lekfull matematik i förskolan. Malmö: Lärarförbundets förlag. (166s)
Lundegård, I., Wickman, P., & Wohlin, A. (red) (2004). Utomhusdidaktik. Lund: Studentlitteratur. (50s)
Lättman-Masch, R. (2014). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. Vimmerby: Outdoor Teaching. (160s)
Övrigt
Aktuella styrdokumen