för kurs på grundnivå

Naturvetenskap och teknik för grundlärare åk 4-6, 30 hp

Kurskod: UM3106

Gäller från: HT20

Fastställd: 20200609

Institution: Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

Ämne: Naturvetenskapsämnenas didaktik

 

Obligatorisk litteratur

Areskoug, M., Ekborg, M., Lindahl, B. & Rosberg, M. (2017). Naturvetenskapens bärande idéer. För lärare F-6. Malmö: Gleerups. (261s)

Axell, C. (2018). Teknikdidaktisk forskning för lärare bidrag från en forskningsmiljö: Att läsa Pettson och Findus med teknikglassögon. Linköping: Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID), Linköpings universitet. 51-61. (11s) Finns som elektronisk resurs.

Björkholm, E. (2018). Sammanfogning av material i eget konstruktionsarbete – kunnande och elevuppgifter i tidig teknikundervisning. Forskning om undervisning och lärande. 6 (2), 5-22. (18s)

Björkholm, E. (2011, Maj). Att kunna analysera tekniska lösningars ändamålsenlighet – en learning study. Maj11-13, NOFA 3, Karlstad. 1-12. (12s) Finns som elektronisk resurs.

Björkholm, E. (2015). Teknik i de tidiga skolåren – om vad det innebär att konstruera en länkmekanism. Nordic Studies in Science Education 11(1), 35-53. (19s)  

Caiman, C., Hasslöf, H., Malmberg, C., Lundegård, I., Urbas, A. (2018). Introduktion – didaktiska perspektiv på hållbar utveckling. Stockholm: Skolverket. (13s) Finns som elektronisk resurs.

Caiman, C. & Lundegård, I. (2018). Kreativitet för hållbar utveckling. Stockholm: Skolverket. (16s) Finns som elektronisk resurs.

Ekborg, M., Ideland, M., Lindahl, B., Malmberg, C., Ottander, C. & Rosenberg, M. (2016). Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet. Malmö: Gleerups Utbildning AB. (184s)

Elfström, I. m fl. (2014). Barn och naturvetenskap – upptäcka, utforska och lära i förskola och grundskola. Stockholm: Liber. (200s)

Gullberg, A., Andersson, K., Danielsson, A., Scantlebury, K., & Hussénius, A. (2018). Pre-service teachers’ views of the child – Reproducing or challenging gender stereotypes in science in preschool. Research in Science Education 48(4), 691- 715. (25s).  

Hallström, J et al. (2018). Definiera systemgränsen bortom systemhorisonten. Linköping: Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID),  63-74, Linköpings universitet. (12s) Finns som elektronisk resurs.

Helldén, G., Jonsson, G., Karlefors, I. & Vikström, A. (2015). Vägar till naturvetenskapens värld – ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber. (261s)

Isaksson Persson (2011) i Hansson, S.O., Nordlander, E. & Skogh, I. (red.). Design och teknikutbildning. Teknikutbildning för framtiden: perspektiv på teknikundervisningen i grundskola och gymnasium. (1. uppl.) Stockholm: Liber. (12s)

Jones, A., & Moreland, J. (2003). Developing Classroom-Focused Research in Technology  Education. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 3(1), 51  66. (16s) Finns som elektronisk resurs.

Jönsson, A. m fl. (2013). Bedömning i NO – grundskolans tidiga år. Malmö: Gleerups. (170s)

Lindgren, M. (1996). Några tankar kring Christopher Polhems teknikpedagogik. I T. Ginner & G. Mattson (red.) Teknik i skolan (s.110–120) Lund: Studentlitteratur. (11s)

Lundegård, I. (2018). Det ska funka framöver - Intergenerationellt ansvar och demokratisk pluralism i undervisning för hållbar utveckling. Stockholm: Skolverket. (13s) Finns som elektronisk resurs.

Lundegård, I., & Caiman, C. (2019). Didaktik för naturvetenskap och hållbar utveckling - Fem former av demokratiskt deltagande. Nordic Studies in Science Education, 15(1), 38-53. (16s)

Malmberg, C. (2016). Intressekonflikter och handlingskompetens. Stockholm: Skolverket. (9s) Finns som elektronisk resurs.

Mannila, L. (2017). Utdrag ur: Att undervisa i programmering i skolan: varför, vad och hur? (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. (15s)

Moreland, J., Cowie, B., & Jones, A. (2007). Assessment for learning in primary technology classrooms. Design and Technology Education: An International Journal, 12(2), 37–48. (12s)

Schoultz, J. (1999). Naturvetenskaplig kunskap i samtal och papper-och-penna-test. Ingår i I. Carlgren (Red.), Miljöer för lärande. (s. 182-204). Lund: Studentlitteratur. (23s). Särtryck

Sentance, S. & Csizmadia, A. (2015). Teachers’ perspectives on successful strategies for teaching Computing in school. IFIP TCS 2015 – June 2015. (15s)

Svensson, M. (2011). Tekniska system i grundskolan – kritiska aspekter som didaktisk möjlighet. Nordic Studies in Science Education. 7(2): 111-125 (15s)

Thorén Williams, A (2017). Biomimik- att lära från naturen. Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik, (3) 1–3. (3s) Finns som elektronisk resurs.

Wickman, P-O & Persson, H. (2015). Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan – en ämnesdidaktisk vägledning. Stockholm: Liber. (288s)

Åkerfeldt, A., Kjällander, S. & Selander, S. (2018). Utdrag ur: Programmering: introduktion till digital kompetens i grundskolan. (Första upplagan). Stockholm: Liber. (15s)

Aktuella artiklar om ca 400 sidor. Väljs i samråd med kurslärare.

 

Övrigt

Skolverket (u.å.). Fördjupande texter kring det centrala innehållet: Progression i det centrala innehållet. Stockholm: Skolverket. (6s) Finns som elektronisk resurs.

Skolverket (u.å.). Fördjupande texter kring det centrala innehållet: Teknik och teknisk förändring- mönster och drivkrafter. Stockholm: Skolverket. (18s) Finns som elektronisk resurs.

Skolverket (u.å.). Fördjupande texter kring det centrala innehållet: Teknikutvecklingsarbete. Stockholm: Skolverket. (12s) Finns som elektronisk resurs.

Skolverket (u.å.). Fördjupande texter kring det centrala innehållet: Mekanismer. Stockholm: Skolverket. (12s) Finns som elektronisk resurs.

Skolverket (u.å.). Fördjupande texter kring det centrala innehållet: Skisser, ritningar och modeller. Stockholm: Skolverket. (10s) Finns som elektronisk resurs.

Skolverket (u.å.). Fördjupande texter kring det centrala innehållet: Hållfasta och stabila konstruktioner. Stockholm: Skolverket. (16s) Finns som elektronisk resurs.

Skolverket (u.å.). Fördjupande texter kring det centrala innehållet: Genus och teknik. Stockholm: Skolverket. (9s) Finns som elektronisk resurs.

Skolverket (2018). Teknikens förändring och dess konsekvenser: Teknisk förändring och hållbar utveckling. Stockholm: Skolverket. (15s) Finns som elektronisk resurs.

Skolverket (u.å.). Fördjupande texter kring det centrala innehållet: Om el och elsäkerhet. Stockholm: Skolverket. (14s) Finns som elektronisk resurs.

Skolverket (2019). Innovationer och konstruktioner: Teknik och entreprenörskap. Stockholm: Skolverket (13s) Finns som elektronisk resurs.

Skolverket (2019). Innovationer och konstruktioner: Innovationer. Stockholm: Skolverket (10s) Finns som elektronisk resurs.

Skolverket (u.å.). Fördjupande texter kring det centrala innehållet: Tekniska system. Stockholm (11s) Finns som elektronisk resurs.

Skolverket (u.å.). Fördjupande texter kring det centrala innehållet: Undersökningar av tekniska lösningar. Stockholm (3s) Finns som elektronisk resurs.

Aktuella styrdokument

Kommentarmaterial till styrdokument

Diagnosmaterial i NO för åk 1-6, DiNO (Skolverket)