för kurs på grundnivå
Matematik för grundlärare årskurs 4-6 III: Algebra, sannolikhet, statistik, samband, 15 hp
Kurskod: UM4044
Gäller från: HT 2020
Fastställd: 20200609
Institution: Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
Obligatorisk litteratur
Grevholm, B. (red) (2012). Lära och undervisa matematik: Från förskoleklass till åk 6.
(1. uppl.) Norstedt. (delar av boken, 75s)
Hagland, K. m.fl. (2005). Rika matematiska problem. Liber. (236s)
Hodgen, J. & Wiliam, D. (2014). Mathematics inside the black box: Bedömning för lärande i matematikklassrummet. (2. uppl.) Liber. (45s)
Häggström, J., Kilhamn, C. & Fredriksson, M. (2019). Algebra i grundskolan. Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM. (252s)
Lamon, S. J. (2012). Proportional reasoning: An overview. I S. J. Lamon Teaching fractions and ratios for understanding, Taylor and Francis. (19s). Finns som elektronisk resurs
Nyman, R. (2019). Kommunikativa drag – verktyg för utforskande matematiksamtal. I C. Kilhamn, R. Nyman, L. Knutsson, B. Holmberg, S. Frisk, C. Skodras & F. Gallos Cronberg Matematiska samtal i klassrummet: Vägar till elevers lärande. Liber. (16s)
Skodras, C. (2019). Frågornas roll i ett matematiskt samtal. I C. Kilhamn, R. Nyman, L. Knutsson, B. Holmberg, S. Frisk, C. Skodras & F. Gallos Cronberg Matematiska samtal i klassrummet: Vägar till elevers lärande. Liber. (11s)
Wallby, K. (red.). (2014). Nämnaren TEMA 10: Matematikundervisning i praktiken. Göteborgs universitet: Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM. (200s)
Aktuella artiklar om ca 300 sidor
Övrig litteratur
Aktuella styrdokument.
Skolverket (2014): Bedömning för lärande i matematik åk 1- 9. Finns som elektronisk resurs.