för kurs på avancerad nivå
Bedömning och betygssättning i matematik - 7,5 hp
Kurskod: UM7103
Gäller från: HT 2019
Fastställd: 20191015
Institution: Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
Ämne: Matematikämnets didaktik
Obligatorisk kurslitteratur
Bennet, R. E. (2011). Formative assessment: A critical review. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 18(1), 5-25. (20s)
Birenbaum, M., DeLuca, C., Earl, L., Heritage, M., Klenowski, V., Looney, A., Smith, K., Timperley, H., Volante, L., & Wyatt-Smith, C. (2015). International trends in the implementation of assessment for learning: Implications for policy and practice. Policy Futures in Education, 13(1), 117-140. (23s)
Björklund Boistrup, L. (2015). Governing through implicit and explicit assessment acts: Multimodality in mathematics classrooms. I M. Hamilton, R. Heydon, K. Hibbert, & R. Stooke (Red.), Negotiating spaces for literacy learning: Multimodality and governmentality (s. 131-148). London: Bloomsbury Publishing. (17s)
Black, P., Harrison, C., Lee, C., & Marshall, B. (2003). Assessment for Learning: Putting it into practice. Maidenhead: Open University Press. (130s)
Fichtelius, F., & Lundahl, C. (Red.) (2010). Bedömning i och av skolan. Lund: Studentlitteratur. (ca 200s)
Gipps, C. (2011). Beyond testing: Towards an educational theory of education. Abingdon: Routledge. (199s)
Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. (31s)
Nordlund, M. & Pettersson, A. (red). (2019) Bedömning i matematik – i lärandets och undervisningens tjänst. Stockholm: Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet. (120s)
Aktuella artiklar samt bedömningsstöd ca 150 sidor. Väljs i samråd med kurslärare.
Valbar kurslitteratur
Dessutom väljs litteratur om cirka 150 sidor
Björklund Boistrup, L. (2013). Bedömning i matematik pågår! Återkoppling för elevers engagemang och lärande. Stockholm: Liber. (ca 200s)
Hattie, J. (2012). Synligt lärande för lärare. Stockholm: Natur och Kultur. (ca 200s)
Jansdotter Samuelsson, M., & Nordgren, K. (2012). Betyg i teori och praktik. Malmö: Gleerups utbildning AB. (182s)
Jönsson, A. (2011). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups utbildning AB. (165s)
Korp, H. (2011). Kunskapsbedömning. Vad, hur och varför? Stockholm: Skolverket (168s)
Lauvås, P. & Jönsson, A. (2019). Ren formativ bedömning: en ny bedömningspraktik, (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. (200s)
Lindberg, V., Eriksson, I., & Pettersson, A. (red.) (2019). Formativ bedömning: utmaningar för undervisningen (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. (290s)
Lindberg, V., Eriksson, I., & Pettersson, A. (red.) (2018). Lärares bedömningsarbete: förutsättningar, villkor, agens (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. (200s)
Lundahl, C. (2009). Varför nationella prov? – framväxt, dilemman, möjligheter. Lund: Studentlitteratur. (235s)
Lundahl, C. (2011). Bedömning för lärande. Stockholm: Norstedts förlag. (ca 200s)
Olofsson, G. (2006). Likvärdig bedömning. Rapport från PRIM-gruppen. (60s)
Ridderlind, I. (2014). Elevperspektiv på bedömning för lärande. Matematikdidaktiska texter, del 6. Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms Universitet. (79s)
Wiliam, D. (2013). Att följa lärande – formativ bedömning i praktiken. Lund: Studentlitteratur. (180s)
Övrigt
Aktuella styrdokument.