för kurs på avancerad nivå
Läroplansteori och bedömning i matematik, naturvetenskap och teknik i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasiet – kurs inom ULV projektet. - 5 hp
Kurskod: UM72UU
Gäller från: vt14
Fastställd: 20131212
Institution: Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
Ämne: Matematikämnets didaktik, de naturvetenskapliga ämnenas didaktik, teknikdidaktik
Gemensam obligatorisk kurslitteratur
Black, P., Harrison, C., Lee, C., Marshall, B., & William, D. (2003). Assessment for Learning- putting it into practice. Maidenhead: Open university Press. (130 s). Finns som elektronisk resurs i Stockholms universitets bibliotek.
Chiapetta, E. L., & Koballa, T. R. (2009). Science instruction in the middle and secondary schools: developing fundamental knowledge and skills. Boston: Allyn & Bacon. (c:a 200 s).
Korp, H. (2011). Kunskapsbedömning. Vad, hur och varför? Stockholm: Skolverket. (133 s).
Övrigt
Aktuella styrdokument (c:a 100 s)
Skolverket (2012). Allmänna råd om bedömning och betygssättning i gymnasieskolan. Skolverket. Stockholm. (39 sidor)
Valbar kurslitteratur
Kurslitteratur om c:a 150s väljs i samråd med kurslärare och utifrån ämnesinriktning.
DeBoer, G. E. (1991). A history of ideas in science education: implications for practice. New York: Teachers College Press. Valda delar om 24s. Särtryck.
Hansson, S.-O. (2011). Vad är teknisk kunskap? I: Teknikutbildning för framtiden: perspektiv på teknikundervisningen i grundskola och gymnasium. Stockholm: Liber. (11 s)
Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C. & Lundin, S. (2010). Matematik för lärare: Delta Didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning. Valda delar om 150s.
Wickman, P.-O., & Persson, H. (2008). Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan: en ämnesdidaktisk vägledning. Stockholm: Liber. (256 s). Valda delar om 50s.
Ytterligare ämnesdidaktisk litteratur och forskningsartiklar om c:a 50 sidor inom matematik, naturvetenskap eller teknik väljs i samråd med kurslärare och utifrån ämnesinriktning.