för kurs på avancerad nivå
Matematik för yngre åldrar II - 15 hp
Kurskod: UM8014
Gäller från:
Fastställd: 24.4.12
Institution: Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
Ämne: Matematikdidaktik
Obligatorisk kurslitteratur
Bentley, P-O & Bentley, C. (2011). Det beror på hur man räknar – matematikdidaktik för grundlärare. Stockholm. Liber. (303s)
Bergius, B. & Emanuelsson, L. (2008). Hur många prickar har en gepard? Göteborg. NCM. (valda delar om 84 s)
Bergsten, C., Emanuelsson, G. m. fl. (red). (1997). Algebra för alla. Göteborg. NCM. (164s)
Hagland, K m.fl. (2005). Rika matematiska problem. Malmö. Liber. (236s)
Hodgen, J. & Wiliam, D. (2006). Mathematics inside the black box. Bedömning för lärande i klassrummet. Svensk översättning 2010. (29s)
McIntosh, A. (2008). Förstå och använda tal – en handbok. Göteborg. NCM. (valda delar om 100s)
Petterson, A.m.fl. (2010). Bedömning av kunskap – för lärande och undervisning i matematik. Stockholm. Primgruppen. (104s)
Sutherland, R. (2007). Teaching for learning mathematics. Glasgow. Open University Press. (149s)
Taflin.E.(2009). Matematikproblem i skolan - för att skapa tillfällen till lärande (finns på http://www.skolporten.com/art.aspx?typ=art&id=a0A200000003iTnEAI (242 s)
Löwing, M. (2011). Grundläggande geometri – Matematikdidaktik för lärare. Lund. Studentlitteratur. (208s)
Wyndhamn, J., Riesbeck, E. & Schoultz, J. (2000). Några teoretiska perspektiv på lärande. Problemlösning som metafor och praktik. Linköping. Linköpings universitet. (32 s.) (Titeln har utgått. Kapitlet kommer att finns för lån under kursen)
Aktuella forskningsartiklar (c:a 200 s)
Övrigt
Aktuella styrdokument för grundskolan