Ämnesdidaktik- undervisning och lärande i naturvetenskap - 5hp
Kurskod: UM8017, UM87UU
Gäller från: Vt14
Fastställd: 20131212
Institution: Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
Ämne: naturvetenskapsämnenas didaktik
Obligatorisk kurslitteratur
Alsop, S., Bencze, L.& Pedretti, E.(2004). Analysing Exemplary Science Teaching. Open University press: London. (240s). Valda delar om c:a 100s.
Bergqvist, K.(1999). Vi lärde oss bara sätta fast lampor och grejor på bänken. Pedagogiska magasinet, 3, 27–30. (5s)
Chiapetta, E. L., & Koballa, T. R. (2009). Science instruction in the middle and secondary schools: developing fundamental knowledge and skills. Boston: Allyn & Bacon. Valda delar om c:a 200s.
Högström, P., Ottander, C. & Benckert, S.(2006). Lärares mål med laborativt arbete: Utveckla förståelse och intresse. NorDiNa, 5, 54–65. (11s)
Millar, R.(1998). Rhetoric and reality – What practical work in science education is really for. In Wellington, J. (Ed.). Practical work in school science- which way now? (pp. 16–31). New York: Routledge. (15s)
Molander, B-O, Halldén, O. & Lindahl, C.(2010). Ambiguity – A tool or obstacle for joint productive dialogue activity in deaf and hearing students’ reasoning about ecology. International Journal of Educational Research, 49, 33–47. (15s)
Mortimer, E. F. & Scott, P. H. (2003). Meaning Making in Secondary Science Classrooms, Open University Press: Maidenhead. (250s)
Piqueras, J., Hamza, K. M. & Edvall, S. (2008). The practical epistemologies in the museum: A study of students' learning in encounters with dioramas. Journal of Museum Education, 33(2), 153–164. (11s)
Roberts, D. A. (2007). Knowing Science and Becoming Scientifically Literate: Perspectives on School Science Classrooms. Didaktikens Forum, 3, 59-83. Stockholm: LHS.(30s)
Rundgren, C.-J. (2006). Att börja tala ’biokemiska’ – betydelsen av metaforer och hjälpord för meningsskapande kring proteiner. NorDiNa, 5, 30–42. (12s)
Tsaparlis,G. Learning at the macro level: The role of practical work. In Gilber, J. K. & Treagust, D. (Eds.). Multiple Representations in Chemical Education. Models and Modeling in Science Education, 4, 109–136. (27s)
Wickman, P.-O. & Persson, H.(2008). Naturvetenskap och naturorienterande ämnen I grundskolan: en ämnesdidaktisk vägledning. Stockholm: Liber. (264s). Valda delar om 50s.
Aktuella artiklar motsvarande c:a 50 sidor. Väljs i samråd med kurslärare.
Övrigt
Aktuella styrdokument. Hämtas på www.skolverket.se (60s)
Gymnasieboken. Hämtas på www.skolverket.se (50s)
Allmänna råd. Hämtas på www.skolverket.se (50s)