för kurs på grundnivå

Utforskande och undersökande arbetssätt i naturvetenskaplig undervisning, 7.5 hp

Kurskod: UM2020

Gäller från: VT 2021

Fastställd: 20201110

Institution: Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

 

Obligatorisk litteratur

Ainsworth, S., Prain, V., & Tytler, R. (2011). Drawing to learn in science. Science, 333, 1096-1097. (2s)

Areskoug, M., Ekborg, M., Lindahl, B.,& Rosberg, M.(2017). Naturvetenskapens bärande idéer -för lärare F–6. Malmö: Gleerups. (90s)

Barhtel, S., Belton, S., Raymond, C. M., & Giusti, M. (2018). Fostering Children’s Connection to Nature Through Authentic Situations: The Case of Saving Salamanders at School. Frontiers in Psychology 9 (928), 1-15. (15s)

Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L., & Wehner-Godée, G. (2014). Barn och Naturvetenskap: upptäcka, utforska och lära i förskola och skola. Stockholm: Liber. (180s)

Helldén, G., Jonsson, G., Karlefors, I., & Vikström, A. (2015). Vägar till naturvetenskapens värld –ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber. (90s)

Wejdmark, M., Lättman-Masch R., Jacobsson G., Persson E. och Ekblad A (2016). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och åk F-3 (2. uppl.). Vimmerby: Outdoor Teaching Förlag. (valda delar 200s)

Aktuella artiklar om 150 sidor.

Övrigt

Aktuella styrdokument

Kommentarmaterial till styrdokument