för delkurs på avancerad nivå
Skolan i samhället; matematik, naturvetenskap och teknik 22.5hp
Kurskod: UM7111, UM701U
Gäller från: HT 2020
Fastställd: 20200609
Institution: Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
Del 1 (UM711U, UM712U) Ämnesdidaktik med läroplansteori, 7,5 hp
Obligatorisk litteratur för alla
Wahlström, N. (2016). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups. (valda delar 100s)
Obligatorisk litteratur, NV
Wickman, P.-O. & Persson, H. (2015). Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan: en ämnesdidaktisk vägledning. Liber: Stockholm. (valda delar 150s)
Aktuella artiklar om ca 100 sidor. Väljs i samråd med kurslärare.
Obligatorisk litteratur, NV-fördjupning
Alsop, S., Bencze, L., & Pedretti, E.(2004). Analysing exemplary science teaching. London: Open University press. (valda delar 140s) Finns som elektronisk resurs på SUB.
Aktuella artiklar om ca 100 sidor. Väljs i samråd med kurslärare.
Obligatorisk litteratur, MA
Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., & Lundin, S. (2010). Matematik för lärare: Delta Didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning. (valda delar 100s)
Aktuella artiklar om 100 sidor. Väljs i samråd med kurslärare.
Obligatorisk litteratur, MA-fördjupning
Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., & Lundin, S. (2010). Matematik för lärare: Delta Didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning. (valda delar 70s)
Aktuella artiklar om 150 sidor. Väljs i samråd med kurslärare.
Obligatorisk litteratur TE
Hansson, S.-O. (2013). What is technological knowledge? I I.-B. Skogh & M. J. de Vries
(red.), Technology teachers as researchers (17–31). Rotterdam: Sense Publishers. (15s)
Finns som elektronisk resurs.
Williams, P. J. (2013). Introduction. I P. J. Williams (red.), Technology education for
teachers (1–13). Rotterdam, Nederländerna: Sense Publishers. (13s) Finns som elektronisk resurs.
Övrigt
Aktuella styrdokument (ca 100s)
Del 4 (UM713U, UM714U) Ämnesdidaktik med betyg och bedömning, 7,5 hp
Obligatorisk litteratur för alla grupper
Aktuella styrdokument (ca 100s) (Hämtas på Skolverkets hemsida)
Black, et al (2007) Assessment for learning: Putting it into practice (kap 4). Open University Press. Finns som elektronisk resurs.
Grettve, A., Israelsson, M., & Jönsson, A. (2014). Att bedöma och sätta betyg. Tio utmaningar i lärares vardag. Stockholm: Natur & Kultur. (212s)
Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. (31s)
Klapp, A. (2016). Bedömning, betyg och lärande: Kapitel 7 ”Betyg och betygssystem”. Lund: Studentlitteratur. (179s)
Obligatorisk litteratur, NV
(tillhandahålls på kursens lärplattform)
Elstgeest, J. (1996). Rätt fråga vid rätt tillfälle. In W. Harlen (Ed.), Våga språnget – Om att undervisa barn i naturvetenskapliga ämnen. Stockholm: Liber. (15 sidor)
Hackling, M., Smith, P., & Murcia, K. (2010). Talking science: Developing a discourse of inquiry. Teaching Science, 56(1), 17-22. (6s)
Johansson A-M. (2014). Hur kan lärandeprogerssioner planeras och utvärderas? I Jakobson, B., Lundegård, I., & Wickman, P.-O. (Red.). Lärande i handling. En pragmatisk didaktik. Lund: Studentlitteratur. (15s)
Keeley, P. (2008). Science formative assessment. Thousand Okas, CA: Corwin Press. (15s)
Schoultz, J. (1999). Naturvetenskaplig kunskap i samtal och papper-och-penna-test. In I. Calgren (Ed.), Miljöer för lärande. Lund: Studentlitteratur. (15s)
Aktuella artiklar om 50 sidor. Väljs i samråd med kurslärare
Obligatorisk litteratur, NV-fördjupning
(tillhandahålls på kursens lärplattform)
Ünsal, Z., Jakobson, B., Molander, B.-O., & Wickman, P.-O. (2018). Language use in a multilingual class: A study of the relation between bilingual students’ languages and their meaning-making in science. Research in Science Education, 48, 1027-1048. (21s)
Aktuella artiklar om 50 sidor. Väljs i samråd med kurslärare
Obligatorisk litteratur, MA
Nordlund, M. & Pettersson, A. (2019). Bedömning i matematik - i lärandets och undervisningens tjänst. Matematikdidaktiska texter, del 7. Stockholm: Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik. Stockholms universitet.
Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., & Lundin, S. (2010). Matematik för lärare: Delta Didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning. (valda delar om 100s)
Aktuella artiklar om 50 sidor. Väljs i samråd med kurslärare.
Obligatorisk litteratur, MA-fördjupning
Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., & Lundin, S. (2010). Matematik för lärare: Delta Didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning. (valda delar om 40s)
Aktuella artiklar om 100 sidor. Väljs i samråd med kurslärare.
Obligatorisk litteratur TE
Williams, P. J. (2013). Introduction. I P. J. Williams (red.), Technology education for
teachers (1–13). Rotterdam, Nederländerna: Sense Publishers. (13s) Finns som elektronisk resurs.
Aktuella artiklar om 50 sidor. Väljs i samråd med kurslärare