Telefonväxel
 
 

(När abonnenten inte svarar kopplas samtalet automatiskt till telefonisterna.)

Trafiken i en telefonväxel (samtalen) kopplas automatiskt enligt ovanstående flödesschema.

Den procentuella fördelningen av samtalen är konstant under kontorstid, 08.00–17.00.

Totalt ringer nedanstående antal kunder per timme:

 

Klockslag
 

Antal samtal
  Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag
08.00–09.00 237 202 229 172 229
09.00–10.00 399 340 336 328 376
10.00–11.00 283 209 215 227 214
11.00–12.00 178 170 168 153 162
12.00–13.00 102 137 111 96 90
13.00–14.00 357 360 377 298 243
14.00–15.00 400 381 377 298 243
15.00–16.00 328 278 260 256 98
16.00–17.00 145 103 128 100 67

 

  • Hur många telefonister måste bemanna växeln mellan 09.00 och 10.00 för att det inte ska vara upptaget mot telefonisterna och man vill ha en överkapacitet i bemanning på 30 %? Varje samtal beräknas till 1 minut och 15 sekunder hos telefonist.
  • Lägg ett lunchschema för personalen i växeln, så att kvaliteten bibehålls. Varje person ska ha minst 30 minuters lunch.