Lena Geijer och Tore Nilsson är nätverkets samordnare. Foto: CeUL
Lena Geijer och Tore Nilsson är nätverkets samordnare. Foto: CeUL

 

Varmt välkommen!

Nätverket för undervisnings- och examinationsformer (NUEX) verkar inom intresseområdet för högskolepedagogik vid Centrum för universitetslärarutbildning. Vi bjuder och in till träffar ett par gånger per termin för att för att samlas kring frågor som rör just examinations- och undervisningsformer.

Vem vänder sig nätverket till?

Du undervisar vid antingen Stockholms universitet eller KTH och är intresserad av temat. Kanske har du under det gångna året deltagit i en eller flera av CeUL:s workshoppar om undervisning och examination (till exempel Trimma dina undervisnings- och examinationsformer, 12 grepp att lyckas som lärare/12 Steps to succeed as a teacher, Aktivitetsbaserat lärande eller Flipped Classroom). I så fall är det här ett sammanhang att i dialog med kollegor fortsätta utveckla din kompetens inom undervisning och examination.

Kommande nätverksträff är tisdag 5 april

Tid: kl 13—15
Plats: Institutionen för pedagogik och didaktik Frescativägen 54, plan 5, sal 1503

Vid träffen fokuserar vi diskussionen kring temat "Självständigt arbete redan från början".

  • Hur kan vi som handledare bättre stötta våra studenter i att utveckla ett mer medvetet reflekterat studiestrategiskt förhållningssätt inför det självständiga arbetet?
  • Hur lär sig våra studenter att formulera en undersökningsbar fråga?
  • Hur får studenterna användbara kunskaper om den forskning som ligger bakom de texter de läser i tidigare kurser?

Anmälan är stängd.

 

Om vårens nätverksträffar

Under våren utforskar vi aspekter av självständigt arbete utifrån två teman, "Handledning av uppsatser som skrivs i par och examination av samskrivna uppsatser" (15 februari) samt "Självständigt arbete redan från början" (5 april) som inkluderar frågor om studenters uppsatsskrivande, former och riktlinjer för samskrivande studenters arbeten och examination.

  • Hur kan vi som handledare bättre stötta våra studenter i att utveckla ett mer medvetet reflekterat studiestrategiskt förhållningssätt inför det självständiga arbetet?
  • Hur lär sig våra studenter att formulera en undersökningsbar fråga?
  • Hur får studenterna användbara kunskaper om den forskning som ligger bakom de texter de läser i tidigare kurser?

Förutom dessa frågor vill vi också gärna beröra följande: Vilka erfarenheter har du av uppsatshandledning med samskrivande studenter?

  • Vilka utmaningar har du stött på när det gäller examination av samskrivna uppsatser?
  • Vilka är dina bästa handledningstips?
  • Vad vill vi utveckla vidare?

Läs mer om nätverket