Studenter som studerar språk (L3) på universitetsnivå står inför utmaningen att skriva grammatiskt och idiomatiskt korrekt och enligt reglerna för olika genrer. Under studiernas gång ska de därför också introduceras i det vetenskapliga skrivandet, något som även lärare och studenter som inte skriver på ett L3 kan uppleva som en utmaning.

Christine Becker

Kurserna på grundnivå som Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska erbjuder innehåller delmoment som avser att förbättra skrivkompetensen dock behövs fler tillfällen att öva sammanfattande, argumenterande och vetenskapliga textsorter. På Avdelningen för tyska till exempel skriver studenterna sina kandidatuppsatser på målspråket, dvs. efter tre terminer där studenterna ägnar sig till en stor del åt att lära sig det främmande språket i allmänhet.

Projektets mål är att ta reda på hur studenternas skrivkompetens kan förbättras och utveckla lösningar som passar till språkstudier på grundnivå.

Pedagogisk ambassdör är Chrisitne Becker, univeristetsadjunkt vid Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska.