Trots att ickeverbal kommunikation är en viktig del av vår kommunikation i undervisnings-situationen, och studenterna till en viss del skattar undervisningens kvalitet utifrån sin bedömning av lärarnas muntliga presentation, är det sällan lärare erbjuds möjligheten att reflektera kring den kommunikationen eller att utveckla sig generellt inom ämnet presentationsteknik.

Erika Höghede

Projektet syftar till att genom riktade utbildningsinsatser ge undervisande personal större medveten om att, och hur, vi kommunicerar utan ord i olika kontexter tillsammans med möjligheten att konkret öva på hur alternativ kan se ut. Detta stimulerar den ickeverbala kommunikationen och kan därigenom höja kvalitén på presentationer och bland annat stärka utbildningen. Efter att ha gått utbildningen är tanken att lärarna även ska kunna ge konkreta presentationstekniska tips till kollegor och agera som stöd för studenter inom ramen för sin egen undervisning.

Det framtagna undervisningsmaterialet, en film eller skrift,  kommer sedan att vara tillgängligt centralt för Stockholms universitets undervisande personal via Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL).

Efter det genomförda utvecklingsarbetet har en grundstruktur, integrerad i institutionens ordinarie och kontinuerliga kvalitetsarbete, för fortsatt pedagogisk utveckling lagts.

Pedagogisk ambassadör/projektledare är Erika Höghede vid Nationalekonomiska institutionen.