Pedagogisk ambassadör och projektledare är Iñaki Rodriguez Longarela. Rodriguez Longarela har stor erfarenhet av undervisningsmetoden Omvänt klassrum, där han undervisat förstaårsstudenter i stora grupper om 600-700 studenter två gånger per år. Projektet tar avstamp i kursdesignen för en kurs i företagsekonomi med digitala inslag. ─ Målet med projektet är att använda kursdesignen för en storgruppskurs som genomförts under sju år för att öka vår kunskap om digitalt lärande. Vi fokuserar särskilt på föreläsningsinteraktion, studentengagemang och examensfusk, säger Rodriguez Longarela.

Föreläsningarna följer en enkel loop i tre steg som upprepar sig om och om igen: Läraren löser en uppgift, studenterna får en liknande uppgift att arbeta med, studenterna svarar på rundfrågningen med rätt svar när de är färdiga och läraren visar därefter hela studentgruppen hur man löser uppgiften på rätt sätt. Steg två är nyckeln till att få det att fungera, där läraren går runt i den stora föreläsningssalen (som tidigare varit i analog lärmiljö, Aula Magna) och tillsammans med sina lärarassistenter hjälper studenterna att lösa uppgiften. Denna väsentliga del gör det möjligt att upptäcka missuppfattningar direkt på plats och ger ömsesidig feedback mellan studenter och lärare. Det skapar också möjligheter till kamratundervisning eftersom studenterna under kursen hamnar på samma platser och arbetar då i grupper som det faller naturligt. Hela upplevelsen är rik på närhet, mentorskap och kontakt, inte bara mellan läraren och studenterna utan också studenterna emellan.

Iñaki Rodriguez Longarela Foto: IRL
Iñaki Rodriguez Longarela

Den första delen i projektet strävar efter online-replikering och utvärdering av ovanstående upplevelse där ett nyckelelement för att sätta igång detta kommer att vara en innovativ användning av ”breakout”-rum i digital lärmiljö. Den andra delen i projektet kommer att undersöka de potentiella fördelarna respektive förlusterna i studentengagemanget som ett resultat av att flytta undervisningen online genom att använda de uppgifter som registrerats i omröstningssystemen (till exempel "poll"-funktionen i e-mötesverktyget Zoom eller mentimeter). Slutligen kommer den tredje delen i projektet att implementera en statistisk analys av de olika betyg som eleverna har fått på fyra olika uppgifter för att ge underlag för att förstå förekomsten av online-fusk.

Pedagogisk ambassadör/projektledare är Iñaki Rodriguez Longarela, Företagsekonomiska institutionen.