I ett tidigare pedagogiskt projekt som genomfördes vid Statistiska institutionen kunde vi se att både lärare och studenter upplevde att det finns ett glapp mellan studenternas förkunskaper i matematik och statistiklärarnas förväntningar på dessa kunskaper.

Med det aktuella projektet ska vi nu som förbättringsåtgärd utveckla digitala undervisningsmoduler i matematik som ska kunna användas av studenterna som förberedelse och repetition inför och parallellt med våra statistikkurser samt som komplettering och vidareutveckling av matematikkunskaperna.

Michael Carlsson. Foto: Statistiska institutionen
Michael Carlsson. Foto: Statisktiska institutionen

Modulerna är tänkta att finnas tillgängliga online. Vi kommer också att utvärdera undervisningskvalitén i modulerna med till exempel intervjuer och jämförande effekttester. Projektet kommer att ta vara på tidigare undersökningar och forskning som ger värdefull vägledning om hur man innehållsmässigt kan designa modulerna för att få en god kunskapsmässig kvalité och hur man utformar test för att kunna utvärdera och jämföra olika kursmoduler.

Statistik är ett viktigt ämne som stödvetenskap för i stort sett hela det Humanvetenskapliga området. Utbildningsinsatserna som vi föreslår är därför, i förlängningen, angelägna för flera institutioner. Vår förhoppning är också att andra institutioner med liknade erfarenheter och behov ska kunna dra nytta av projektets resultat.

Pedagogisk ambassadör/projektledare är Michael Carlsson vid Statisktiska institutionen.