Det pedagogiska utvecklingsprojektet vid Engelska institutionen ska hjälpa studenter på grundnivå som deltar i föreläsningar som ges på engelska (eng. English Medium Instruction, EMI). Även om tiderna förändras med mer deltagande och interaktiva undervisningsformer, är för många den akademiska föreläsningen den vanligaste formen av undervisning i högre utbildning (t.ex. Bligh, 2001; Crawford Camiciottoli & Querol-Julian, 2016; Lynch, 2011). I samband med Covid-pandemin överförde många institutioner föreläsningarna till att ges online vilket har inneburit att föreläsningar nu både ges online, personligen och hybrid.

Typiskt för EMI-undervisning, är att det engelska språket används för att undervisa i akademiska ämnen där förstaspråket (L1) för majoriteten av befolkningen inte är engelska (Dearden, 2014, s. 1). Det innebär att en lärares förmåga att undervisa och kommunicera begripligt och studenternas förmåga att känna igen och förstå innehållet i undervisningen är avgörande för att båda parter ska lyckas. När både läraren och studenterna är engagerade i undervisning och lärande på engelska, ökar därmed risken för missförstånd eller icke-förstånd (t.ex. Siegel, 2020). Detta gäller vid campusundervisning, men innebär en ny uppsättning utmaningar vid distansutbildning via video-teknik.

Brist på personlig kontakt med lärare och kursare, beroende av tekniken, tillsammans med de psykologiska och kognitiva krav som stirrandet på datorskärmar medför, påverkar troligen alla inblandade parter, åtminstone till viss del. Behoven av onlineundervisning och -inlärning i kurser på engelska (d.v.s. lärande via ett andra eller ytterligare språk) kan förstärka de utmaningar som redan finns inom distansundervisning online.

Joseph Siegel. Foto: Engelska institutionen
Joseph Siegel. Foto: Engelska institutionen

Till en början var problemen många och varierande. Men med tiden, när lärare och studenter gradvis blivit mer vana vid onlineundervisningen har lösningar och strategier dykt upp som resultat av prövande, utbildning, och erfarenhet. För att belysa studenternas erfarenhet av lärande genom dessa nya format, koncentrerar detta projekt sig på studenternas uppfattningar om EMI vid universitetet. Det syftar till att bestämma de respektive utmaningar som studenter har ställts inför och de strategier de har antagit för att klara av EMI-föreläsningar som levereras online (t.ex. via Zoom, Teams, etc.). Genom gruppintervjuer med EMI-studenter kommer en serie frågor att framkalla studentsvar inom fyra distinkta områden: 1) åsikter och åsikter om EMI i onlinemiljöer; 2) praktiska strategier de använder för att hantera och lära sig av EMI-kurser i onlinemiljöer; 3) praktiska strategier som de tror att EMI-lärare använder för att framgångsrikt stimulera elevernas lärande i onlinemiljöer; och 4) områden där EMI-lärare kan förbättra sin onlineundervisning till förmån för studenternas lärande.

Projektledare är pedagogiska ambassadör Joseph Siegel vid Engelska institutionen.

Mer läsning

Bligh, D. A. (1998). What's the Use of Lectures?. Intellect books.

Lin, K. L., Mwinlaaru, I. N., & Tay, D. (Eds.). (2020). Approaches to Specialized Genres. Routledge.

Lynch, T. (2011). Academic listening in the 21st century: Reviewing a decade of research. Journal of English for Academic Purposes, 10(2), 79-88.

Siegel, J. (2020). Comprehension in English Medium Instruction (EMI) lectures: on the impact of lecturer L2 English use. Language Learning in Higher Education, 10(1), 73-91.