Målet för projektet är att etablera en workshop-serie om plagiat och otillåtet och tillåtet samarbete, som riktar sig till alla grundkursstudenter vid institutionen, som de senaste åren sett en drastisk ökning av fall av plagiat och otillåtet samarbete. Sedan april 2018 har 58 studenter vid ERG anmälts till rektors kansli för misstänkt vilseledande vid examination och av dessa 58 har 34, alltså fler än hälften, anmälts under de senaste två terminerna.

Vår kartläggning visar att många studenter inte har klart för sig vad som är plagiat och var gränserna går för (o)tillåtet samarbete. Osäkerhet om vad som utgör plagiat finns med stor sannolikhet även i lärarkollegiet. En undersökning från Uppsala universitet visar att såväl lärare som studenter är osäkra på gränserna för vad som definieras som plagiat, något som också finner stöd i tidigare forskning (Henriksson 2008, 29).

För att minska antalet plagiatärenden och istället främja förebyggande arbete för långsiktig hållbarhet och ökad kvalitet av våra utbildningar ska vi utverka en workshopserie för alla grundkursstudenter, samt anordna två heldagar för lärarkollegiet.

Vi kommer också producera ett enkelt videomaterial om plagiat som sedan kan användas i utbildningen och under workshopserien.

Projektledare/pedagogisk ambassadör är Mattias Frihammar, Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap.