Ingången Om institutionen på institutionswebbplats

Här hittar du riktlinjer för vilken information som ska ligga under ingången Om institutionen på en institutionswebbplats (svenska/engelska).

För konkreta visuella exempel, se även demosidan för Om institutionen

Instruktion för att redigera ingångssidan Om universitetet

Om institutionen är en faktaingång om institutionen vars syfte är att berätta om ”vilka vi är”. Sidorna ska exempelvis berätta om verksamhetens inriktning, organisation och eventuella samarbeten. Här ska även kontaktuppgifter till viktiga funktioner vid institutionen finnas. 

Tänk på att sidan är till för att en besökare ska få en bra bild av institutionens aktuella verksamhet. Webbplatsen ska inte användas som ett internt arkiv.

Nedan finns riktlinjer för rekommenderat innehåll under respektive rubrik (och i vissa fall även för H2:or och H3:or i huvudartiklarna). Rubriker med * är obligatoriska.

Skärmdump som visar rubrikerna i menyn på sidan Om institutionen.

Varje rubrik motsvarar en så kallad huvudartikel i de nya mallarna, förutom Kontakt som är en kontaktsida. På varje sida gäller som vanligt att det bör vara minst ett stycke brödtext som inleder efter ingressen innan första H2:an kommer. 

Det ska också vara minst ett stycke text efter en H2-rubrik innan en H3-rubrik kommer.

 

Inleds med en allmän presentation av institutionen och kort om ämnena (för djupare presentation av ämnen, hänvisa till utbildningskatalogen). Presentationstexten bör innehålla information om vad som definierar institutionen/profilering. 

Den inledande texten kan med fördel avslutas med en faktaruta som lyfter ”institutionen i siffror” (storlek, antalet studenter, antalet forskare, antalet övrig personal, etc).

Sedan kan texten fördjupas med föreslagna H2-rubriker. 

Rubriker

Föreslagna H2-rubriker för huvudartikeln Om oss / About us.

H2: Historik

En historisk beskrivning av disciplinen och institutionens framväxt

H3: Valfri – kan användas vid behov (beror på hur omfattande materialet är) alt. så går det också att länka till relaterade artiklar som fördjupar. Det senare alternativet är lämpligt för institutioner med mycket information. 

H2: Priser och utmärkelser

H3: Valfri – kan användas vid behov

H2: Valfri 

Kan användas vid behov beroende på vad institutionen vill lyfta, exempelvis kan det vara Ackreditering (om detta finns). 

 

Beskrivning av hur man hittar till institutionen (till området och i lokalerna). Här kan även Fältstationer och andra resurser som finns kopplade till institutionen nämnas. 

Karta - Lämpligen via google-maps. Om pdf-kartor används måste de vara tillgängliga för att kunna användas på webben. 

Rubriker:

Föreslagna H2-rubriker för huvudartikeln Hitta till oss / Find us.

H2: Hitta till området 

H3 - Olika färdsätt

H2: Hitta i lokalerna

H3: Tillgänglighet i lokalerna

H2: Andra resurser vid institutionen

H3: Fältstationen X. Informationen kan sedan läggas in direkt i texten under denna rubrik eller som en relaterad artikel alt. så länkar man till information under Forskningsingången (beroende på hur omfattande informationen är)

 

Ska finnas med som en tydlig rubrik på institutionen, men kan sedan vara kort information och en hänvisning till den centrala lediga jobb-sidan. 

Vid behov kan man lägga länkar direkt till aktuella centrala annonser som berör institutionen. 

Kan även kompletteras med intervjuer med anställda ”Möt våra medarbetare” om sådant material finns. 

För förslag ingress och inledande brödtext - se demosajten
Viktigt att eventuella kartor är gjorda i tillgängligt format alt. att det kompletteras med beskrivande text.

Rubriker: 

Föreslagna H2-rubriker för huvudartikeln Jobba hos oss / Work with us.

H2: Lediga jobb

H2: Lediga doktorandplatser

Antingen länk till centrala sidan alt. kort info om hur ofta doktorandplatser utlyses vid institutionen (alt länka härifrån till Våra utbildningar om den informationen finns där)

H2: Möt våra medarbetare

Frivillig rubrik. Lyfts med fördel här om sådant material finns.

 

Ej obligatorisk. Motsvarar det som tidigare fanns under rubriken Samverkan. 

Ska ge en översikt av befintliga projekt/samarbeten (som i sin tur kan bo på andra ställen t ex under forskning och utbildning). 

Även information om hur man går till väga om man som extern person/organisation vill samarbeta med institutionen.

Om institutionen inte har mycket egen information kan man hänvisa till centrala sidorna.  

Inledning som övergripande beskriver olika samarbeten som institutionen är inblandad i. Här kan man exempelvis lyfta skolsamarbeten, internationella samarbeten, osv. Kan exemplifieras genom att också länka till projektsidor, nyheter etc. 

På engelska - Mer fokus på internationella samarbeten 

För förslag på ingress se demosajten. 

Rubriker: 

Föreslagna H2-rubriker för huvudartikeln Samarbeten / Collaboration.

H2: Samarbeta med oss

H3: Är du lärare?

H3: Är du alumn? 

Osv (listan anpassas efter de samarbeten institutionen har/vill ha)

H2: Våra samarbeten

H3: Internationella samarbeten (om det finns)

 

Beskrivning av hur institutionen är organiserad.

Kontaktinformation för ledning och medarbetare läggs in på sidan Kontakt.

Rubriker: 

Föreslagna H2-rubriker för huvudartikeln Organisation / Organisation. 

H2: Institutionsledning

H3: Valfri – kan användas vid behov

H2: Institutionens styrelse och nämnder

H3: Valfri – kan användas vid behov

H2: Sektioner/avdelningar

Eller liknande beroende på hur institutionen är organiserad.

H3: Valfri – kan användas vid behov

H2: Organisationsschema

OBS! Viktigt att eventuellt organisationsschema är gjort i tillgängligt format alt. att det kompletteras med beskrivande text. 

H2: Styrdokument

H3: Verksamhetsberättelse

H3: Valfri – kan användas vid behov

För mindre institutioner kan en rubrik för ”Ledning och styrning” räcka istället för att dela upp det på förslagen ovan. 

 

Här presenteras centra, institut och andra verksamheter som kan kopplas till instiutionen. 

Förslagsvis får varje verksamhet en egen H2:a. Beroende på hur mycket information som finns kan sedan den aktuella verksamheten presenteras på olika sätt: 

  • med kortfattad text under H2:an,
  • med kort text + en relaterad artikel (standardartikel),
  • med kort text och länk till en egen webbplats om en sådan finns för verksamheten.  
 

Enkel intern webb som samlar info på en sida. Om du vill ge mycket information till medarbetare rekommenderas SU:s tjänst Confluence, för att dokumentera och distribuera information internt samt använda som en plattform för intern samverkan.
Läs mer om Confluence

Lägg endast in rubriker för det som är specifikt för institutionen med ev. länk vidare för mer information på Medarbetarwebben. All övrig information hänvisas till Medarbetarwebben.

Exempel på rubriker på sidan:

H2 = Personal 
För forskare 
För alla anställda

Administrativa system 
Arbetsmiljö och lika villkor (inkl arbetsmiljöombud etc)
Arkiv och diarium
Blanketter (egen alt. placera aktuella blankett under rätt rubrik)
Delegation
Ekonomi och budget
Frånvaro (inkl. sjukanmälan/VAB och semester)
Internationellt utbyte
Lokaler (inkl. lokalbokning)
Kommunikation och mallar
Kompetensutveckling
Krisgrupp och säkerhet (krishantering)
Miljö
Nyhetsbrev
Resor och utlägg
Timarvoden (gästföreläsare/timlärare)

Kontakt (boka lokaler, rapportera betyg)

 

Kontakt* / Contact*
Samlar kontaktuppgifter till olika funktioner och personer vid institutionen. 

Samlad sida med alla kontakter i så kallade kontaktelement, i block eller separata element. Kontaktelement kan även läggas in på andra relevanta ställen.

•    Bra att inleda sidan med allmän kontaktinformation (allmän mejl + telefon, besöksadress/postadress/fakturaadress)

Övrigat innehåll kan variera mellan olika institutioner, men följande är vanligt förekommande: 

•    Prefekt, e-postadress samt information om att prefekten är högsta ansvarig vid institutionen

•    Presslänk/presskontaktinformation för besökande journalister (till egen pressida med presskontaktinformation eller länk till den centrala presstjänsten).
•    Utbildningskontakter, ex studievägledare, studierektor – här kan man lägga in funktionsadress till studievägledare alt. länka till Kontakt under Utbildningsingången

•    Vaktmästare

•    Personallistor av olika slag vid behov. Här kan man också länka till forskargrupper (nya sidor som kommer på forskningsingången). Om institutionen har en ”Vem forskar om vad?” så bör den placeras under forskaringången i de nya mallarna. Instruktion för kontaktelement
OBS att exempelsidan från centrala webben har en annan mall än Kontaktsidan under Om institutionen. Exemplet här är endast till för att tydliggöra hur man kan strukturera kontaktinformationen utifrån funktion - inte för att visa på funktionalitet i Kontaktsides-mallen. 

På denna sida