Så redigerar du ämnessidan

Ämnessidorna ingår i den digitala utbidlningskatalogen. Knapp med länk till varje ämnessida finns från intresseområdessidan och från de kurser och program som tillhör ämnet.

 

Några allmänna skrivråd

Om målgruppen

  • Primära målgruppen för digitala katalogen är presumtiva studenter. Den nya ingången som presenterar ämnen utifrån intresseområden är i första hand ett stöd för de ”nybörjarstudenter” som ska hitta rätt utbildning. Därför kan det vara bra att tänka att ”läsaren är en gymnasieelev”, vilket gör att texterna hamnar på en bra nivå i begriplighet. Blir på så sätt också tillgängligt för andra grupper. 
  • Även andra målgrupper kan såklart ha nytta av ämnessidan. Tanken är att sidans struktur ska underlätta så att alla målgrupper snabbt slussas till rätt ställe på webbplatsen. Till exempel ska även befintlig student och forskare enkelt kunna hitta vidare till avancerade kurser/program resp. forskning via denna sida.

Tänk på att använda pilsymbolen före länken ska användas för länkar som står på egen rad. Du skapar en länk som vanligt i Polopoly. För att få fram pil-symbolen ställer du dig sedan på länken med markörenoch väljerstilmallen ”arrow”.

OBS! Använd inte punktlista för att skapa listor med länkar.

 

Du hittar ämnessidan under Stockholms universitet -> Utbildning -> Ämnen i polopolyträdet. Under ämnen listas sedan alla ämnen som undersidor. 

Klicka på ämnet du vill redigera i trädet. Klicka sedan på fliken Resurser. Där under ligger ämnessidans text. Klicka på rubriken och redigera.  

 

 

Mallens olika delar

Ämnessidan är mallad med fasta rubriker för att underlätta för besökaren, så att alla ämnessidor ser likadana ut. 

Texten om ämnet inleds med en ingress/pufftext. Texten ska vara max 350 tecken. 

En bra ingress är:

  • intresseväckande och lockar till läsning
  • en inledande sammanfattning av det viktigaste
  • inte faktatung
  • Efter ingressen följer själva grundtexten om ämnet. Det bör vara övergripande information om ämnet (från grundnivå till avancerad nivå och ev. forskarstudier). Texten ska vara intresseväckande och konkret. Varför ska man läsa det här ämnet? För vem passar ämnet?
  • Tänk på att ämnestexten är en komplettering till kurs- och programsidorna. Den ska alltså inte ha detaljerad information om specifika program och kurser, utan den informationen ska finnas på kurs- och programsidor. Det kommer att finnas länkar mellan de båda sidorna så att ämne och utbildningar inom ett ämne hänger ihop.
  • Max 1500 tecken kommer att synas och det är rekommenderad längd för tillgänglig webbtext. Du kan skriva längre men då visas den texten med hjälp av en läs mer-funktion. Det första stycket får inte vara längre än ca 500 tecken, annars visas ingen text alls, bara tre prickar.
  • Här kan du ge exempel på vad man kan jobba med när man läser detta ämne. Det kan även vara potentiella arbetsgivare, titlar och arbetsområden (från bred kompetens till mer konkreta arbetsuppgifter). Kan även ge information om hur ämnet kan kombineras med andra ämnen och även trycka på livslångt lärande.
  • Försiktighet med prognoser rekommenderas eftersom den informationen ofta blir daterad.
  • Kommer på sikt att finnas möjlighet att koppla till fördjupande artiklar.
  • Här kommer endast ett stycke av texten att synas (500 tecken). Om texten är längre så vecklas den ut med hjälp av en läs mer-funktion.

 

  • Denna information autogenereras från det aktuella utbudet i SISU, dvs de utbildningar (godkända kurstillfällen) som kopplas till ämnet visas.
  • Här finns även utrymme att skriva till fritext om eventuell forskarutbildning. Får vara max 350 tecken
  • Du kan även lägga in en fritext direkt under rubriken om att det planeras utbildningar (även om det inte finns aktuella tillfällen denna termin/år). Får vara max 350 tecken. Om det inte finns behov av detta kan fältet lämnas tomt. 

Kort information om hur man kan ta ut en examen i ämnet – via fristående kurser och/eller program (grund/avancerad nivå).

På samtliga ämnen ska finnas en länk till su.se/examen.

OM du villl skriva mer ska du använda följande standardformuleringar: 

  • För att få en kandidatexamen/masterexamen i X kan du antingen läsa fristående kurser eller något av programmen inom ämnet.  
  • För att få en kandidatexamen/masterexamen i X läser du något av programmen inom ämnet.   
  • X är inte ett huvudområde men kan ingå som valfria kurser i en kandidatexamen med annat huvudområde.

OBS att denna information måste ses över varje termin – om förutsättningarna för examen ändras.

  • Översiktligt om de olika forskningsområdena/subämnena.
  • Länka gärna till ämnessidorna i forskningskatalogen, eller så till den egna forskningsingången.
  • Ett stycke syns (500 tecken), mer info under läs mer-funktion

 

Du kan lägga in bild, video och filer på samma sätt som på kurs- och programsidor. 

Du skapar elementen under fliken Resurser och väljer var de ska visas, under eller ovangör beskrivningstexten.

Instruktion – digitala utbildningskatalogen

Du kan även skapa och bädda in en enkel artikel på sidan. Den inbäddade artikeln visas under respektive rubrik under den synliga delen av texten/utbildningslistorna.

Enkel artikel: skapa och bädda in på kurs- och programsida

 

Den ligger som vanligt längst ner på sidan. Du kan lägga in fritext men använd gärna relevanta kontaktelement, så informationen uppdateras automatiskt på alla sidor kontaktinformationen ska finnas.

Obs! I vissa fall finns en äldre version av kontaktelement som visas i sidans högerspalt. Du tar bort den genom att helt enkelt klicka på det röda krysset på både den svenska och den engelska sidan.

  • Generellt gäller samma riktlinjer för de engelska texterna som för de svenska. De ska vara begripliga och tillgängliga.
  • su.se/kommunikation finns generella riktlinjer för hur du bör skriva på engelska.
  • När det gäller de engelska texterna kan dock behoven skilja sig åt mellan olika ämnen – beroende på utbildningarnas typ och nivå som erbjuds engelsktalande/internationell målgrupp. Därmed kan även målgruppen skilja sig åt något jämfört med den svenska ämnestexten. Det kan till exempel vara så att de engelska texterna i första hand inte riktar sig till nybörjarstudenter utan till studenter på avancerad nivå (master) eller forskarstudenter. 
  • Rekommendationen är alltså inte nödvändigtvis översättning från svenska till engelska rakt av, utan tänk efter vilken målgrupp ni har och vad de behöver för information. 

Du förhandsgranskar sidan från artikelvyn.

För att förhandsgranska den engelska versionen:

  • ta först fram den svenska versionen
  • på utsidan tar du bort "preview/www" i URL:en och klickar på Enter
 

Ändra ordningen på utbildningar i listorna

Listorna under rubriken "Utbildning" genereras automatiskt från SISU. Listorna är uppdelade på kurser på grundnivå respektive avancerad nivå, och program på grundnivå respektive avancerad nivå. Utbildningarna visas i listorna därför att:

  • utbildningen har ett giltigt utbildningstillfälle, d.v.s. godkända, publicerade tillfällen för befintlig termin samt tre terminer framåt (ibland dröjer det med att utbildningar blir godkända och därmed visas i listor och utbildningssök),
  • utbildningen har blivit forcerad från SISU för att alltid kunna visas,
  • utbildningstillfället har blivit forcerat från SISU så det visas för motsvarande termin,
  • utbildningen har i SISU markerats tillhöra ett visst ämne (kurs kan höra till ett (1) ämne, program kan höra till flera)*. 

Utbildningarna listas i en ordning som är beroende av sökmotorn, antal klick, mm. Du kan enkelt ändra ordning på de utbildningar som visas i respektive lista:

  1. Skriv in kurs- resp. utbildningskod i söket nere till höger i redaktörsgränssnittet och kopiera referensen.
  2. Klistra in referensen i rätt lista.
    OBS! att utbildningen visas i rätt lista även om du råkar klistra in den i fel lista, men det är bra att redaktören ser i vilken ordning utbildningarna visas.
  3. Fortsätt på samma sätt med de kurser och program du vill styra visningen i listan för. Du kan vikta upp en eller alla utbildningar.
    OBS! att en utbildning som inte är publicerad inte syns i dessa listor men dyker upp på den plats du eventuellt placerat den på när den blir publicerad.

* Det är ansvarig institution för ett program som hanterar vilka ämnen som anges.

 

Länka till ämnessidan med konstant URL

Du kan redaktionellt länka till ämnessidan med en så kallad konstant URL enligt länkmall:

  • su.se/utbildningsämne/ämne
  • su.se/subjects/subject

För ämnen med flera ord i namnet separeras de med bindestreck.

På denna sida