På Företagsekonomiska institutionen/Stockholm Business School finns ett brett spektrum av forskning inom företagsekonomi.

Forskningen inom finansiering täcker en majoritet av finansforskningens huvudområden. I synnerhet har forskning fokuserat på risk management och derivat, corporate governance och finansiella marknaders mikrostruktur.

Managementforskning behandlar övergripande frågor om hur makten utövas i samhället i stort och mer specifikt i olika företag, organisationer, sammanslutningar och sociala rörelser. Forskning inom management har en stor bredd och täcker områden som human resource management, entreprenörskap, socialt entreprenörskap, hälso- och livsstilsstyrning, projekt- och teambaserad styrning, formeringen av eliter och deras inflytande i företag, organisationer och samhället.

Inom marknadsföring handlar forskningen om strategisk marknadsföring såväl mellan företag och konsumenter som mellan olika företag, om konsumentbeteende och konsumtionskultur, samt om företags- och marknadskommunikation.

Forskningen i redovisning har fokus på finansiell redovisning, styrning av offentlig sektor, revision och ekonomi, respektive verksamhetsstyrning och operations management. Operation management är centralt för designen och kontrollen av produktionsprocesser av varor och tjänster. Det är ett grundläggande verktyg för att bidra till ekonomisk effektivitet i företag och organisationer.

PHOTO: ANDREY POPOV