Assa Abloy besökte studenter på kursen Corporate Finance

Björn Tibell, head of IR på Assa Abloy besökte studenter på kursen Corporate Finance / Företagsfinansiering den 12 oktober.

På kursen beaktas, företagsstyrning (bolagsstämma, styrelse, ledningsgrupp), ägarstruktur, investeringsverksamhet, utdelningspolicy, kapitalstruktur, risk management, företagsvärdering, företagsförvärv, mm. Teorin byggs på med diskussion runt det faktiska förhållandet för ett case-företag. På denna termin var case-företaget Assa Abloy.

Inför slutuppgiften, vilket är en värdering av case-företaget, så bjuds en representant från företaget in.  Upplägget är att gästen kommer till SBS och svarar på frågor. Björn Tibell gav en kort presentation, sedan svarade han på studenternas frågor om Assa Abloy. Björn konstaterade efter föreläsningen att det var samma frågor han får från analytiker, dvs rätt frågor ställdes. Han gav beröm till studenterna.

- Fördelen är att vi gör det lätt för gästen, de har en dialog istället för en monolog. Den senare kräver tid att förbereda. Ytterligare en fördel är att studenterna måste vara aktiva och ställa frågor för sin slutuppgift. Några studenter leda utfrågningen, så att det blir struktur på frågestunden säger Tor Brunzell som är kursansvarig för kursen. Jag bjuder in gästen, resten sköter studenterna fortsätter han.

Det går blandat med studenter på kursen, de flesta är kandidat studenter tredje året. Men även några master studenter går på kursen. På föreläsningen med Björn kom 98 studenter.

Läs mer om kursen Corporate Finance / Företagsfinansiering