Atlas Copco besökte kursen Corporate Finance

Den 16 oktober besökte Atlas Copcos IR-chef Daniel Althoff och Linnea Grönwall från IR-avdelning studenterna på kursen Corporate Finance (företagsfinansiering).

Mötet med de drygt hundra studenterna skedde i dialogform, där studenterna ställde frågor om Atlas Copco, som Daniel och Linnea svarade på. Dialogen strukturerades och leddes av de fem studenterna Gustav Strömberg, Josef Brolin, Kristofer Backlund, Lina Ling-Vannerus och Markus Garede.

En student beskriver hur givande mötet med Atlas Copco varit för utbildningen.

- "Vi har jobbat med Atlas Copco som case-företag under tre veckor. Vi har diskuterat bolaget ur olika perspektiv, börjat med bolagstämman, val av styrelse, intressenter, ägarstruktur, vision och strategi, diskuterat och kvantifierat risker, för att sedan diskutera avkastningskrav, utdelningspolicy och kapitalstruktur för Atlas Copco. Vår sista uppgift är att utföra en DCF-värdering på Atlas Copco, så det är enormt givande för oss studenter att företag som Atlas Copco kommer till oss och ger context till det vi studerar i ord och siffror. Daniels storytelling och exempel gjorde det hela så levande och förståeligt. Ett stort tack från oss studenter till Daniel och Linnea."

Daniel Althoff berömde studenterna och konstaterade att han var "super imponerad" och att frågorna studenterna ställde var genomgående på en mycket hög nivå.

Atlas Copco besöker kursen Corporate Finance.

Kursen Corporate Finance (företagsfinansiering) ges period 2 under både vår och höst. Kursen är primärt för kandidatstudenter tredje året, även om flera masterstudenter går på kursen.

Läs mer om kursen Corporate Finance (företagsfinansiering)