Forskargrupp Begreppsbildning i geografi, miljö, samhällskunskap och samhällsvetenskapliga ämnen

Forskningen bygger på ett konstruktivistiskt perspektiv med fokus på begreppsbildning, där eleverna reviderar och omformar sin tidigare kunskap i mötet med begrepp och teorier som undervisningen behandlar. De primära inriktningarna är geografi och samhällskunskap, med särskild betoning på ekonomi.

Gruppbeskrivning

I den här forskningsgruppen utvecklar vi teorier om kunskapsbildning – det vill säga hur kunskap skapas, utvecklas och formas till ett lärande med nya insikter. Vi fokuserar på begreppsbildning och begreppsförändring och hur processen ser ut när en elev skapar ny förståelse och mening genom att tolka abstrakta begrepp och idéer. Den här typen av forskning är känd på engelska som ”conceptual change”.

Forskning om begreppsbildning har sin grund i Piagets forskning och har sedan 1970-talet växt och inkluderar numera alla skolämnen. Under de senaste femton åren har betydelsen av affektiva aspekter lyfts, så som emotioner, identitet och värderingar som påverkar lärande. Dessutom undersöker forskningen hur elevers och studenters syn på vetenskap (epistemologisk förståelse) påverkar deras begreppsbildning.

Fokusämnen

Forskningen fokuserar främst på undervisning i geografi och samhällskunskap på alla nivåer i utbildningssystemet. Samhällskunskap i grund- och gymnasieskolan är brett och täcker ämnen som ekonomi, juridik och statsvetenskap (politik, beslutsfattande, demokrati). I gruppen inkluderas också ämnena företagsekonomi och psykologi.

Dessutom finns det ett fokus på miljö och klimat som kan ingå i, eller relateras till, geografi och samhällskunskap samt andra ämnen. Det är även angeläget med forskning om begreppsbildning inom ämnen som filosofi, historia och religionskunskap.

Gruppmedlemmar

Gruppansvariga

Cecilia Lundholm

Institutionen för ämnesdidaktik
Cecilia Lundholm

Adam Jacobsson

Forskare

Nationalekonomiska institutionen
Adam Jacobsson

Anna Bendz

Docent

Anna Bendz

Caroline Ignell

Institutionen för pedagogik och didaktik
Caroline Ignell

Gabriel Bladh

Professor i samhällsvetenskapernas didaktik

Karlstad universitet

Linda Ekström

Filosofie doktor

Södertörns högskola

Mattias Arrhenius

Doktorand

Institutionen för ämnesdidaktik
Mattias Arrhenius

Peter Davies

School of Education, University of Birmingham
Peter Davies

Forskningsprojekt

Publikationer

Jägerskog, A-S. (2020). Using Visual Representations to Enhance Students’ Understanding of Causal Relationships in Price. Scandinavian Journal of Educational Research 65(1):1-18.