Stockholms universitet

Forskargrupp Begreppsbildning i geografi, miljö, samhällskunskap och samhällsvetenskapliga ämnen

Forskningen rör utveckling av teori om kunskapsbildning från ett konstruktivistiskt perspektiv och det som kallas 'conceptual change', begreppsbildning. Fokus i gruppen ligger på undervisning i geografi och samhällskunskap inom utbildningssystemets alla nivåer.

Gruppbeskrivning

Forskningen rör utveckling av teori om kunskapsbildning från ett konstruktivistiskt perspektiv och det som kallas 'conceptual change', begreppsbildning (Amin and Levrini, 2018; Carretero & Voss, 1994; Chi, 2013; Davies, 2019; Lundholm, 2018; Lundholm & Davies, 2013; Vosniadou, 2008).

Denna forskningsinriktning etablerades på 70-talet och har dominerats av ett fokus på naturvetenskap och matematik. Carretero & Voss samlingsvolym från 1994 ses som ett startskott för fokus på historia och samhällsvetenskap. I Sverige har till exempel professor emeritus Ola Halldén vid Stockholms universitet forskat om begreppsbildning i historia. När det gäller ekonomi och lärande har forskning bedrivits inom socialpsykologi och fenomenografi men på senare år med inriktning på begreppsbildning (Davies, 2019; Ignell, Davies & Lundholm, 2017).

Forskningen befinner sig vidare inom ett kunskapsfält som vuxit fram de senaste tio åren och som fokuserar på betydelsen av 'affektiva' aspekter och lärande så som värderingar och emotioner (Pekrun & Linnesbrink-Garcia, 2014; Sinatra & Mason, 2013) samt metakognition och epistemologisk förståelse (Greene, Sandoval & Bråten, 2016).

Forskning om epistemologisk förståelse rör elevers uppfattningar om vad kunskap är i termer av 'critical thinking' och 'nature of science' (Greene, Bråten and Sandoval, 2016, p. 2) och vanliga aspekter rör 'certainty of knowledge', 'source of knowledge' och 'justification of knowledge' (Hofer, 2000). Denna kunskap eller uppfattning "om disciplinen" kan påverka elevers begreppsbildning i ämnet på olika sätt (Ekström & Lundholm, 2020).

Forskningsfokus och ämnen

Fokus i gruppen ligger på undervisning i geografi och samhällskunskap inom utbildningssystemets alla nivåer. Samhällskunskap i grund- och gymnasieskolan är brett och inkluderar ämnen som ekonomi, juridik och statsvetenskap (politik, politiskt beslutfattande, demokrati) (Davies & Lundholm, 2012; Ekström & Lundholm, 2018; Ignell, Davies & Lundholm, 2017; Jägerskog, 2020; Lundholm, 2018; Lundholm & Davies, 2013).

Vidare inkluderar de samhällsvetenskapliga ämnena företagsekonomi och psykologi. Slutligen finns också ett fokus på lärande om miljö och klimat som kan ingå i, eller relateras till, geografi, samhällskunskap och samhällsvetenskapliga ämnen. 

Betydelse

Forskning om elevers föreställningar, affektiva aspekter (intresse, attityder) och lärande är en central aspekt inom modellen Didaktisk Rekonstruktion, där denna aspekt relateras till ämnet vid utformning av undervisning (Duit, Gropengiesser, Kattman, Komorek & Parchmann, 2012, se också Arrhenius, Lundholm & Bladh, 2021).

Denna typ av forskning, som delvis kan ses som grundforskning, har därmed betydelse för undervisning i dessa ämnen; ju mer kunskap lärare har om elever och studenter och lärandeprocessen, och olika faktorer som påverkar den, desto större möjligheter har de att utforma sin undervisning för just lärande (Bransford, Darling-Hammond & Lepage, 2005).

Gruppmedlemmar

Gruppansvariga

Cecilia Lundholm

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Cecilia Lundholm

Medlemmar

Adam Jacobsson

Forskare

Nationalekonomiska institutionen
Adam Jacobsson

Anna Bendz

Docent

Göteborgs universitet
Anna Bendz

Caroline Ignell

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Caroline Ignell

Gabriel Bladh

Professor i samhällsvetenskapernas didaktik

Karlstad universitet

Linda Ekström

Filosofie doktor

Södertörns högskola

Mattias Arrhenius

Doktorand

Institutionen för ämnesdidaktik
Mattias Arrhenius

Peter Davies

Professor

School of Education, University of Birmingham
Peter Davies

Forskningsprojekt

Publikationer

Using Visual Representations to Enhance Students’ Understanding of Causal Relationships in Price.

Jägerskog, A-S. (2020). Using Visual Representations to Enhance Students’ Understanding of Causal Relationships in Price. Scandinavian Journal of Educational Research 65(1):1-18.

Kalender