Stockholms universitet

Entreprenörskap - vad, varför och hur - en utbildningsfilm

Entreprenörskap är ett ämne som engagerar och väcker nyfikenhet. Entreprenörskap är även en viktig samhällskraft och har betydelse för de flesta av oss antingen i egenskap av entreprenörer själva eller som mottagare av de värden entreprenörer är med och skapar.

I en videoserie går forskaren och entreprenören Hanna von Schantz igenom grunderna inom entreprenörskapet genom att bl a adressera frågor som: Vad är entreprenörskap? Vem är en entreprenör? Vad gör en entreprenör? Och vilken roll spelar entreprenörskapet i samhället? Utbildningsfilmen består av åtta korta avsnitt och vänder sig till dig som är nyfiken och vill förstå mer om ämnet.

Utbildningsserien går igenom de begrepp som är viktiga för att förstå vad entreprenörskap är, samt lägger grunden till förståelsen för att entreprenörskap finns i hela samhället och att det inte enbart handlar om att starta företag. Serien tar även upp entreprenörskap och innovation som del av ett större system, där information och kunskap är centralt och där många olika aktörer, vid sidan av entreprenörerna, spelar viktiga roller. De senaste åren har fokus på företags samhällsansvar ökat och därmed också entreprenörskapet och företagandet som metoder för att skapa positiv samhällsförändring. Serien kommer här in på socialt entreprenörskap och belyser hur förändringar i omvärlden kan bli källor till nya möjligheter. Slutligen diskuteras också hur man praktiskt kan gå tillväga för att utveckla en idé till en affärsmöjlighet.


Om Hanna von Schantz
Hanna von Schantz är doktor i företagsekonomi från Stockholms Universitet med entreprenörskap som inriktning. Hennes forskning ligger i skärningspunkten mellan digitalisering, entreprenörskap och innovation med fokus på hur företag och entreprenörer förhåller sig till teknikförändring och hur de utvecklar affärsmöjligheter och affärsmodeller kopplade till dessa. Hanna undervisar även inom entreprenörskap och har mångårig erfarenhet från start-up världen. För närvarande driver hon ett företag inom food-tech.
 

Källor i utbildningsfilmerna:

Björn Bjerke (2005), Förklara eller förstå entreprenörskap, Studentlitteratur

William B. Gartner Gartner, W. B. (1988). Who is the entrepreneur? Is the wrong question. American Journal of Small Business, 12(4), 11-32.
Malin Gawell, Bengt Johannisson & Mats Lundqvist (2009). Samhällets entreprenörer - En forskarantologi om samhällsentreprenörskap, KK Stiftelsen  
Magnus Henrekson & Mikael Stenkula (2016), Entreprenörskap. Vad, hur och varför, Studentlitteratur

Hans Landström (2005), Entreprenörsakapets rötter, Studentlitteratur

Hans Landström & Marie Löwgren (red.) (2009), Entreprenörskap och företagsetablering, Studentlitteratur

Karin Berglund (2012), Jakten på entreprenörer, Santérus Academic Press

Marueen McKelvey & Olof Zarig (2016), Sveriges entreprenöriella ekosystem, Esbri

Mikael Samuelsson & Anna Söderblom (2016), Entreprenörskap - Individ, företag och samhälle, Studentlitteratur

Saras Sarasvathy, S (2001), What makes entrepreneurs entrepreneurial. The Darden Graduate School of Business Administration

Saras Sarasvathy, S. D. (2001), Causation and effectuation: Toward a theoretical shift from economic inevitability to entrepreneurial contingency, Academy of management Review, 26(2), 243-263.

Hanna von Schantz (2017), Well, that makes sense!: Investigating opportunity development in a technology start-up, Stockholm University, Faculty of Social Sciences, Stockholm Business School

https://www.effectuation.org