Forskargrupp Experimentell Kondenserade Materiens Fysik: Supraledning och Nanoteknologi

Supraledning är ett fascinerande fenomen som gör det möjligt att observera kvantmekaniska beteenden i makroskopiska objekt. Därför kan det användas för att bygga kvantelektroniska komponenter med hjälp av konventionella nanoteknologiska verktyg.

En Josephson-övergång är nyckelelementet i supraledande elektronik. Gruppen använder sådana övergångar för både grundläggande studier av okonventionell och högtempererad supraledning med hjälp av tunnelspektroskopi och faskänsliga mätningar, samt för tillämpad forskning som syftar till att utveckla koherenta THz-källor, ultrakänsliga detektorer och framtida superdatorer. Gruppen är också aktivt involverad i mikro- och nanofabrikation av sådana enheter med hjälp av moderna renrumsanläggningar.

Vi fokuserar på experimentella studier av kvantfenomen inom lågtemperaturfysik, som inkluderar grundläggande studier av supraledning och magnetism, samt tillämpad forskning som syftar till utveckling av framtidens THz-elektronik och nanoteknik.

Gruppmedlemmar

Forskningsprojekt