Stockholms universitet

Forskargrupp Gender and identity in science education

Forskargruppen studerar frågor relaterade till inkludering och exkludering i olika naturvetenskapliga sammanhang, ofta med fokus på underrepresenterade grupper.

Gruppbeskrivning

Forskargruppen utforskar frågor som berör inkludering och exkludering av deltagande i naturvetenskaplig och teknisk utbildning, både i formella och informella lärarsammanhang. 

Vi är särskilt intresserade av underrepresenterade gruppers relation till naturvetenskap och vi fokuserar i synnerhet på de fysikaliska naturvetenskaperna i synnerhet. 

Inom forskningen använder vi oss av en rad teoretiska perspektiv och begrepp, som genus-, feministiska, queer- och intersektionella teorier. Vi använder oss också av en mängd olika metodologiska tillvägagångssätt, både kvalitativa och kvantitativa, med tonvikt på etnografiska och deltagande forskningsmetoder. 

Vårt arbete styrs av ett starkt engagemang för social rättvisa, med målet att bidra till en mer inkluderande naturvetenskaplig utbildning. 

Forskningen vi bedriver sker inom ramen för olika forskningsprojekt, som spänner över alla utbildningsnivåer från förskola till högre utbildning, och omfattar även lärande vid museer och i yrkessammanhang. Pågående projekt studerar exempelvis berättande i laborativt arbete med förskolans yngsta barn (Beatrice Hansen), hur social rättvisa kan inkluderas i högre utbildning i fysik (Carolina de Barros Vidor), akademisk resiliens inom naturvetenskapliga studier (Nhu Truong) och informellt lärande om rymdvetenskap i arktiska regioner (Eleanor Armstrong). 

Vi samarbetar med forskare vid flera lärosäten, nationellt och internationellt, till exempel Allison Gonsalves (McGill University), Kopo Oromeng (University of Delaware), Rokia Ballo (University College London) och Maria Berge (Umeå universitet). Medlemmar i forskargruppen samverkar också med olika kunskapsfrämjande aktörer, bland annat är Eleanor Armstrong konsult för Technisches Museum Wien och Anna Danielsson medverkar i Ingenjörsvetenskapliga akademins arbetsgrupp för Vetenskapligt kapital. Vi undervisar inom lärarprogrammen och på doktorandkurser (bland annat kursen Gender and Science som ges av Genusakademin). 

Gruppmedlemmar

Gruppansvariga

Anna Danielsson

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Close-up photo of a short-haired woman, with glasses and a green sweater.

Medlemmar

Amy Smith

Research Postgraduate

Faculty of Natural Sciences, Department of Physics, Imperial College, London
Amy Smith

Anna Danielsson

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Close-up photo of a short-haired woman, with glasses and a green sweater.

Beatrice Hansen

Forskarstuderande

Institutionen för ämnesdidaktik
Beatrice Hansen

Carolina De Barros Vidor

Doktorand

Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Carolina De Barros Vidor

Eleanor Armstrong

Handledare

Institutionen för ämnesdidaktik
Ellie, a white woman wearing glasses with pink hair, smiles wearing a green leopard print dress.

Nhu Truong

Forskarstuderande

Institutionen för ämnesdidaktik
Profile picture