Stockholms universitet

Forskargrupp Internationell och jämförande pedagogisk forskning - ICER

Forskargruppen ICER fokuserar på samspelet mellan teori, policy och pedagogik i globala utbildningsfrågor i ett internationellt och jämförande perspektiv. Forskning inom området är tvärvetenskaplig och strävar efter holistiska analyser av utbildningsfrågor på flera nivåer.  

Classroom african country
Foto: Kasto80

Gruppbeskrivning

Forskningsansatsen vilar på en historiskt etablerad tradition inom fältet och innefattar empiriska undersökningar av mellan-nationella, lokala och institutionella dimensioner av utveckling, planering, reformer, utbud och utvärdering av utbildning.

I sin kapacitet som medarbetare i forskargruppen ICER erbjuder forskarna också råd och stöd kring frågor av jämförande och internationell relevans och bidrar till forskarutbildningen som handledare och läsare för ett antal doktorander på institutionen och internationellt.

Seminarier

Forskargruppens öppna seminarier (Research colloquium) erbjuder nationella och internationella forskare och andra yrkesgrupper möjligheter att behandla frågor relaterade till centrala teman inom internationella studier. Seminariespråket är engelska.

Colloquium Program 2024 (143 Kb)

Se kalendariet för aktuella seminarier

Samarbeten

Forskargruppen ICER är aktivt engagerad i samarbete med externa aktörer, institutioner, organisationer och det omgivande samhället internationellt. Forskarna har etablerade samarbeten med stora organisationer som OECD, FN:s organisation för utbildning, vetenskap och kultur (Unesco), FN, Unescos institut för utbildning och planering (IIEP), organisationer inom civilsamhället samt med regeringsorganisationer som arbetar med frågor kring utbildning och utveckling.

Forskargruppen ICER har etablerat omfattande kontakter och utvecklar samarbete med flera universitetet runt om i världen, bland dessa det strategiska partnerskapet med Tokyos universitet.

 

Gruppmedlemmar

Gruppansvariga

Meeri Hellsten

Professor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Hellstén

Medlemmar

Christine Bendixen

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik

Björn Boman

Forskare

Statsvetenskapliga institutionen
Björn

Brian Dougherty Denman

Timlärare

Institutionen för pedagogik och didaktik
Brian Denham

Ulf Fredriksson

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Ulf Fredriksson

Petros Gougoulakis

Professor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Petros Gougoulakis

Susanne Kreitz-Sandberg

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Susanne

Annica Källebo

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Annica Källebo

Ali Reza Majlesi

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Ali Reza Majlesi

Brendan Munhall

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Brendan Munhall

Ali Osman

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Ali Osman

Helena Reierstam

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Helena Reierstam, PhD student

Katarzyna Maria Twaróg

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Katarzyna Maria Twaróg

Adrian Rexgren

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Rexgren

Forskningsprojekt

Nyheter

Utvald läsning