Stockholms universitet

Forskargrupp Nordiska forskningsnätverket för evidensbaserad förskola av hög kvalitet för social rättvisa

Hög kvalitet i förskolans verksamhet har avgörande betydelse för barns utveckling och lärande. Det innebär en betydande potential vad gäller att bygga jämlika och motståndskraftiga demokratiska samhällen som är grundade på social rättvisa.

Group members gathered for workshop 3 in Stavanger. Photo: Private.
Group members gathered for workshop 3 in Stavanger. Photo: Private.

Det råder stor variation vad gäller kvalitet i förskolans verksamhet i de nordiska länderna och alltför många barn går idag i verksamheteter där kvaliteten inte är tillräckligt hög.

Att säkerställa hög kvalitet i förskolans verksamhet är en komplex fråga. Det finns därför ett stort behov av forskning som kan ge kunskap om hur hög kvalitet kan realiseras för alla barn. Det finns både likheter och skillnader vad gäller policy, forskning och praktik i de nordiska länderna och ett ökat internationellt forskningssamarbete har betydande potential. 

Syftet med detta nätverk av nordiska forskare med fokus på förskolan är därför att stärka forskning om evidensbaserad förskolepraktik av hög kvalitet och att identifiera synergier genom tillämpad multi-disciplinär interventionsforskning.

Gruppbeskrivning

Målsättningen med nätverket är att:
-    Genomföra en jämförande analys av policy till stöd för hög kvalitet i förskolan.
-    Identifiera evidensbaserade praktiker av hög kvalitet, med särskilt fokus på socioekonomiskt utsatta områden.
-    Göra en översikt av metoder till stöd för att designa, och utvärdera verksamheter av hög kvalitet.
-    Lägga grunden för ett nordiskt forskningssamarbete för hög kvalitet i förskolan.
Teoretisk och metodologisk utgångspunkt tas i dynamisk systemteori och 'Theory of Innovation'. Nätverket består av forskare med fokus på förskolan från Stockholms universitet, Göteborgs universitet, Uppsala universitet, Jyväskylä universitet och Stavanger universitet. De planerade aktiviteterna inbegriper 5 workshops, vetenskapliga artiklar, en EU Horizon ansökan och en Nordisk konferens.

Workshops

Den tredje workshopen hölls i Stavanger, Norge den 26-27 mars, 2025. (Referat av Sofia Frankenberg)

Den andra workshopen genomfördes i Helsingfors den 9–10 oktober, 2024.

Den första workshopen genomfördes den 13-14 maj, 2024.

Collective Action for High-Quality Early Childhood Education and Care in the Nordic Countries

Nordic Evidence Based High Quality Early Childhood Education and Care Research Network for Social Justice, finansierat av Vetenskapsrådet (2023-03877). Nätverket planerar en nordisk forskningskonferens hösten 2026 och det föreslås att specialnumret lanseras i samband med detta evenemang.

Call for proposals:

Collective Action for High-Quality Early Childhood Education and Care in the Nordic Countries.

Norsk barnehageforskningskonferanse 2025

FILIORUM - Center for Barnhage Research, i samarbete med BARNkunne vid Universitetet i Vestnorge, har glädjen att bjuda in dig till den norska Barnhageforskningskonferensen 2025 - den sjunde i ordningen. Konferensen hålls den 22-23 oktober i Stavanger.

Norsk barnehageforskningskonferanse 2025

Gruppmedlemmar

Medlemmar

Christian Eidevald

Guestprofessor

Teacher education, Södertörn University
Christian Eidevald

Eric Pakulak

Universitetslektor

Psykologiska institutionen
Eric Pakulak

Lena Aronsson

Universitetslektor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Lena Aronsson_02_mindre

Robert Lecusay

Universitetslektor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Robert Lecusay

Hillevi Lenz Taguchi

Professor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Hillevi Lenz Taguchi. Photo: Björn Dalin.

Anna Palmer

Universitetslektor, Docent

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Anna Palmer

Susanne Kjällander

Universitetslektor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Susanne Kjällander. Foto: Björn Dalin.

Pia Williams

Professor

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet
Pia Williams

Elin Kirsti Lie Reikerås

Professor

Institutt for barnehagelærerutdanning, Universitet i Stavanger
Elin Kirsti Lie Reikerås

Heidi Harju-Luukkainen

Professor

Kokkola University Consortium Chydenius, Jyväskylä universitet
Heidi Harju-Luukkainen

Linda Forssman

Docent

Institutionen för psykologi; Uppsala universitet
Linda Forssman

Sofia Frankenberg

Universitetslektor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Bild Sofia Frankenberg

Publikationer

researchGroupPagelayout