Forskargrupp Nordiska forskningsnätverket för evidensbaserad förskola av hög kvalitet för social rättvisa
Hög kvalitet i förskolans verksamhet har avgörande betydelse för barns utveckling och lärande. Det innebär en betydande potential vad gäller att bygga jämlika och motståndskraftiga demokratiska samhällen som är grundade på social rättvisa.

Det råder stor variation vad gäller kvalitet i förskolans verksamhet i de nordiska länderna och alltför många barn går idag i verksamheteter där kvaliteten inte är tillräckligt hög.
Att säkerställa hög kvalitet i förskolans verksamhet är en komplex fråga. Det finns därför ett stort behov av forskning som kan ge kunskap om hur hög kvalitet kan realiseras för alla barn. Det finns både likheter och skillnader vad gäller policy, forskning och praktik i de nordiska länderna och ett ökat internationellt forskningssamarbete har betydande potential.
Syftet med detta nätverk av nordiska forskare med fokus på förskolan är därför att stärka forskning om evidensbaserad förskolepraktik av hög kvalitet och att identifiera synergier genom tillämpad multi-disciplinär interventionsforskning.
Gruppbeskrivning
Målsättningen med nätverket är att:
- Genomföra en jämförande analys av policy till stöd för hög kvalitet i förskolan.
- Identifiera evidensbaserade praktiker av hög kvalitet, med särskilt fokus på socioekonomiskt utsatta områden.
- Göra en översikt av metoder till stöd för att designa, och utvärdera verksamheter av hög kvalitet.
- Lägga grunden för ett nordiskt forskningssamarbete för hög kvalitet i förskolan.
Teoretisk och metodologisk utgångspunkt tas i dynamisk systemteori och 'Theory of Innovation'. Nätverket består av forskare med fokus på förskolan från Stockholms universitet, Göteborgs universitet, Uppsala universitet, Jyväskylä universitet och Stavanger universitet. De planerade aktiviteterna inbegriper 5 workshops, vetenskapliga artiklar, en EU Horizon ansökan och en Nordisk konferens.
Workshops
Den tredje workshopen hölls i Stavanger, Norge den 26-27 mars, 2025. (Referat av Sofia Frankenberg)
Den andra workshopen genomfördes i Helsingfors den 9–10 oktober, 2024.
Den första workshopen genomfördes den 13-14 maj, 2024.
Collective Action for High-Quality Early Childhood Education and Care in the Nordic Countries
Nordic Evidence Based High Quality Early Childhood Education and Care Research Network for Social Justice, finansierat av Vetenskapsrådet (2023-03877). Nätverket planerar en nordisk forskningskonferens hösten 2026 och det föreslås att specialnumret lanseras i samband med detta evenemang.
Call for proposals:
Collective Action for High-Quality Early Childhood Education and Care in the Nordic Countries.
Norsk barnehageforskningskonferanse 2025
FILIORUM - Center for Barnhage Research, i samarbete med BARNkunne vid Universitetet i Vestnorge, har glädjen att bjuda in dig till den norska Barnhageforskningskonferensen 2025 - den sjunde i ordningen. Konferensen hålls den 22-23 oktober i Stavanger.
Gruppmedlemmar
Medlemmar
Christian Eidevald
Guestprofessor

Eric Pakulak
Universitetslektor

Lena Aronsson
Universitetslektor

Robert Lecusay
Universitetslektor

Hillevi Lenz Taguchi
Professor

Anna Palmer
Universitetslektor, Docent

Susanne Kjällander
Universitetslektor

Pia Williams
Professor

Elin Kirsti Lie Reikerås
Professor

Heidi Harju-Luukkainen
Professor

Linda Forssman
Docent

Sofia Frankenberg
Universitetslektor
