Stockholms universitet

Forskargrupp Pedagogisk och didaktisk forskning om medborgarkompetenser (ERiCC)

Forskargruppen Pedagogisk och didaktisk forskning om medborgarkompetenser (ERiCC) intresserar sig för centrala kompetenser i en pluralistisk demokrati. De studeras i termer av kunskaper, färdigheter och attityder i samband med att individer reflekterar och handlar i olika praktiker och situationer.

Gruppbeskrivning

ERiCCs forskningsfokus omfattar både policydokument och undervisnings- och lärandepraktiker inom såväl formell som informell utbildning. I forskargruppen tillämpas varierande teoretiska och metodologiska ansatser. Idag bedriver gruppen forskning om medborgarkompetenser inom till exempel följande områden:

  • Kontroversiella frågor och argumentation 
  • Kritiskt och kreativt tänkande
  • Kultur och estetik
  • Lärarprofessionen
  • Montessoripedagogik
  • Social, ekologisk och ekonomisk hållbar utveckling

Forskningseminarier

ERiCC seminarieschema (engelska)

 

Gruppmedlemmar

Gruppansvariga

Shu-Nu Chang Rundgren

Professor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Shu-Nu Chang Rundgren photo was taken in September 2017

Medlemmar

Maria Calissendorff

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Maria Calissendorf

Kajsa Falkner

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Kajsa Falkner, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet

Per Gynther

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Per Gynther

Frans Hagerman

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Frans bild

Michael Håkansson

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Michael Håkansson

Caroline Ignell

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Caroline Ignell

Jonas von Reybekiel Trostek

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Jonas

Eva Edman Stålbrandt

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Eva Edman Stålbrandt

Eva-Maria Tebano Ahlquist

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Eva-Maria Tebano Ahlquist

Forskningsprojekt