Stockholms universitet

Forskningsämne Journalistik, digitala plattformar och sociala medier

Digitala plattformar har inneburit genomgripande förändringar när det gäller såväl produktion som konsumtion av journalistik. Sociala medier har idag blivit naturliga platser för framförallt ungas nyhetskonsumtion och på dessa plattformar växer ett nytt svårdefinierat nyhetsbegrepp fram.

Vad som betraktas som journalistik, och vem som kan kalla sig journalist, har blivit allt mer otydligt när nya aktörer träder in på nyhetsmarknaden. Alternativa medier, medborgarjournalistik, och politisk mediekritik är exempel på områden som kommit att bli allt mer centrala för inom JMK:s forskning. Genom digitala avtryck i sociala medier skapas nya möjligheter för mediehusen att mäta publikens beteenden, och för redaktionerna att utvärdera medarbetarnas effektivitet och inflytande. JMK:s forskning adresserar konsekvenserna av dessa nya förutsättningar bl.a. genom studier av digitala spridningsmekanismer, sociala mediers roll inom public service organisationer, utvecklingen av algoritmisk nyhetsvärdering, och genom analyser av nya digitala format inom journalistiken. 

Relaterat forskningsämne

Journalistik
På denna sida

Forskare

Miyase Christensen

Professor

Institutionen för mediestudier

Mattias Ekman

Universitetslektor, docent

Institutionen för mediestudier

Andreas Widholm

Universitetslektor, docent

Institutionen för mediestudier
Andreas Widholm

Forskningsprojekt

Verksamhet kopplad till ämnet

Forskningen inom ämnet journalistik bedrivs vid Enheten för JMK, Institutionen för mediestudier.