Forskningsämne Didaktik, undervisning och lärande
Centralt för ämnet är hur kunskap, lärande och förmågor utvecklas i mötet mellan människor i olika miljöer och sammanhang. Vi undersöker didaktiska frågor ur ett brett, samhälleligt perspektiv, som inte nödvändigtvis tar sin utgångspunkt i skolan med dess ämnesindelning.
Didaktik kommer från grekiskans didaktikoʹs och betyder undervisningslära eller -konst. Som vetenskap går didaktik ända tillbaks till antiken, men innebörden har förändrats i takt med både vetenskaplig utveckling och förändringar i samhället.
Genom digitaliseringen kan kunskap produceras, spridas och ägas på andra sätt än tidigare. Artificiell intelligens öppnar nya möjligheter men ställer även etiska frågor. Att kritiskt granska dessa ändrade förutsättningar är viktiga delar av vår forskning. Några av våra forskare är inriktade på undervisning i grundskolan. Andra på vuxnas lärande, i organiserade utbildningsformer i vardagslivet såväl som i arbetslivet. En särskild inriktning för vår några av våra forskare är högskolepedagogik.
Relaterat forskningsämne
PedagogikPå denna sida
Forskare
Isak Benyamine
Universitetslektor
Björn Boman
Forskare
Frans Hagerman
Universitetslektor
Dagmar Hedman
Doktorand
Anna-Lena Kempe
Universitetslektor
Tanya O'Reilly
Doktorand
Mikael Persson
Universitetslektor
Mattias Stjernqvist
Doktorand
Katarzyna Maria Twaróg
Doktorand
Dragana Vujanic Eriksson
Doktorand
Tore West
Professor
Matilda Wiklund
Universitetslektor/stf Prefekt
Shu-Nu Chang Rundgren
Professor
Forskargrupper
Utbildningar
Nyheter
Kalender
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskningen bedrivs vid institutionen för pedagogik och didaktik.
Institutionen för pedagogik och didaktik