Forskningsämne Internationell och jämförande pedagogik
Inom ämnet söker vi svar på frågor om hur vi ska förstå skillnader i världens olika utbildningssystem och utbildningsförhållanden. Forskningen är tvärvetenskaplig och strävar efter att ge en helhetssyn på utbildningsfrågor ur ett internationellt och jämförande, både samtida och historiskt perspektiv.
Forskarna intresserar sig för hur utbildning och lärande formas eftersom villkoren för den påverkas av många faktorer, till exempel utvecklingsnivå, mänskliga rättigheter, demokrati och politik. Globaliseringen har haft en stor inverkan på hur vi ser på utbildning, lärande och skola. Sverige och andra länder påverkas till exempel i allt större utsträckning av internationella mätningar och rankningar, såsom PISA-undersökningen.
Internationell och jämförande pedagogik är ett relevant forskningsfält för alla som är intresserade av hur utbildning tar form i en social och samhällelig kontext. Genom vår forskning inom ämnet vill vi bidra till en bättre förståelse för lärande och utbildningsfenomen, dess utveckling, ledning och styrning i olika samhällen och kulturer. Vi intresserar oss för dels den svenska utbildningstraditionens särdrag och förändringar, dels internationella trender och tendenser.
Relaterat forskningsämne
PedagogikPå denna sida
Forskare
Susanne Kreitz-Sandberg
Universitetslektor
Meeri Hellsten
Professor
Marianne Teräs
Professor
Max Scheja
Professor
Annica Källebo
Doktorand
Helena Reierstam
Universitetslektor
Malgorzata Malec Rawinski
Universitetslektor
Ali Osman
Universitetslektor
Ali Reza Majlesi
Universitetslektor
Jonas Gustafsson
Universitetslektor
Petros Gougoulakis
Professor
Ulf Fredriksson
Universitetslektor
Christine Bendixen
Universitetslektor
Björn Boman
Forskare
Adrian Rexgren
Doktorand
Elena Dingu Kyrklund
Forskarstuderande
Joakim Landahl
Professor
Shu-Nu Chang Rundgren
Professor
Forskargrupper
Nyheter
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskningen bedrivs vid institutionen för pedagogik och didaktik.
Institutionen för pedagogik och didaktik