Forskningsämne Andraspråksinlärning, spanska
I Sverige är spanska ett av de mest talade andraspråken. Ett stort antal spansktalande personer lever här, både nyanlända och i flera generationsled. Spanska talas av nästan 600 miljoner personer globalt, har 23 academias och är officiellt språk i 21 länder. Spanska är efter engelska det mest valda språket i svensk grund- och gymnasieskola.
Forskningen i spanska som andraspråk vid Stockholms universitet är dels inriktad på inlärning av talat språk, motivation och språkutveckling av spanska som skolämne, dels på användningen av spanska hos flerspråkiga personer. Även skrivet språk i högre utbildning analyseras. Internationellt erkänd forskning bedrivs vid Romanska och klassiska institutionen om utveckling av olika grammatiska, lexikala och pragmatiska fenomen i spanska, ofta i jämförelse med franska. Nämnas bör det av Riksbanken finansierade forskningsprogrammet Avancerad andraspråksanvändning (AAA, 2006-12) som har varit viktigt för forskningen i spansk andraspråksinlärning.
Forskningsfältet andraspråksinlärning i romanska språk har vuxit kraftigt de senaste 20 åren. Forskningen är tvärvetenskaplig och kombinerar rön om utveckling och användning av ett andraspråk från bland annat psykologisk och social forskning. Syftet är att förstå mer om hur inlärning av ett andraspråk hos vuxna sker både i formella (skola) och informella inlärningskontexter (exempelvis den inlärning som sker vid språkkontakt vid migration och Studies Abroad).
Relaterat forskningsämne
Spanska
På denna sida
Forskare
Rakel Österberg
Universitetslektor, Docent i spansk språkvetenskap
Forskargrupper
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskningen inom ämnet bedrivs vid Romanska och klassiska institutionen