Forskningsprojekt Återhämtning och identitet – en 10-årsuppföljning av personer som varit i behandling

Projektet är en 10-årsuppföljning av klienter som varit i behandling för problem med alkohol och/eller droger (AOD) och som medverkat i tidigare projekt som belyst vad som lyfts fram som viktigt för positiv förändring, i anslutning till avslutad behandling och fem år senare.

Forskning inom AOD-området beskriver återkommande återhämtning från AOD-problem som en lång process som ofta inbegriper upprepade återfall och behandlingsperioder. Uppföljningar efter behandlingsåtgärder görs ofta med kvantitativa metoder. Ett område som uppmärksammats som viktigt, men också underbeforskat, inom återhämtningsforskning är hur personer identifierar och definierar sig i relation till AOD-problem över tid. I föreliggande projekt kommer personer att intervjuas om sin uppfattning av den egna återhämtningsprocessen. Data finns tillgängliga för hur samma personer uppfattade sin återhämtningsprocess för fem och för tio år sedan. Därmed kan projektet bidra med kunskap både om identitets- och återhämtningsprocesser över tid och om hur den egna uppfattningen om dessa processer kan förändras.

Projektbeskrivning

Inom ramen för projektet avses följande frågeställningar besvaras:
Förändras viktiga faktorer för att bibehålla en positiv förändringsprocess över tid och i så fall på vilket sätt?

Vilka likheter och skillnader finns mellan grupper angående de faktorer som beskrivs som viktiga?

Hur beskrivs s.k. återfall där det har varit aktuellt och hur har dessa hanterats?

Hur förhåller sig identitetsprocessen till återhämtning från AOD-problem över en 10-årsperiod?

Hur relaterar intervjupersonerna tidigare eller pågående AOD-problem till andra problem, t ex psykisk ohälsa, ekonomisk och social marginalisering/exkludering?

Projektmedlemmar

Projektansvariga