Stockholms universitet

Forskningsprojekt AI-kunskaper som en del av framtidens lärarutbildning

Vilken AI-kompetens behöver lärare? Hur kan den läras ut under och bli till en del av lärarutbildningen? Genom tre workshoppar, som samlar ledande experter inom området, hoppas vi få svar på dessa frågor och bidra till framtida lärarutbildning.

Bild på laptop och robotliknande huvud

Med framväxten av AI generellt och generativ AI specifikt konfronteras studenter och lärare i grundskolan och högre utbildning med en rad nya verktyg som efterliknar människliga förmågor för text- och annan multimodal produktion. Tillgången till sådana nya AI-verktyg innebär utmaningar för lärare och lärarutbildningarna är ett av de tillfällena då de kan få kunskap för att hantera dessa. 

  • Fokus för de två första workshopparna är att identifiera de olika komponenter som behövs i lärares AI-kunskaper. Hur och när det kan göras till en del av den svenska lärarutbildningen?
  • Den tredje workshopen kommer att initiera ett forskningsfokus på att undersöka AI-kunskap.

I detta projekt förstås AI-kunskap som en uppsättning kompetenser som påverkas av sammanhang, kultur, personliga och professionella värderingar samt ämnesspecifika element och inkluderar tekniska, mänskliga, etiska och hållbara dimensioner.

 

Projekttitel: Avmystifiering av AI-literactitet i lärarutbildningen

 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Cormac McGrath

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Cormac McGrath

Medlemmar

Teresa Cerratto-Pargman

Professor

Institutionen för data- och systemvetenskap
crosstalks