Forskningsprojekt AI-läskunnighet i den svenska lärarutbildningen
Hur kan lärarutbildningen ge lärarstudenter den kompetens som behövs i framtiden när Artificiell intelligens (AI) förväntas få en allt större plats i skolan?
![Robot med vad som ser ut som en bit av en surfplatta.](/polopoly_fs/1.635135.1668089458!/image/image.jpg_gen/derivatives/widescreen_690/image.jpg)
Artificiella intelligenta (AI) system som använder maskininlärning förväntas spela en mer central roll i skolans vardag. Men införandet av AI-teknik i klassrum kräver att lärare och lärarutbildare förstår av hur dessa teknologier fungerar. I detta sammanhang blir lärarutbildarens AI-läskunnighet av central betydelse för hur lärarstudenter senare kommer att kunna anamma, relatera till och undervisa om AI som lärare.
Syftet med projektet är att studera AI-läskunnighet i den svenska lärarutbildningen med fokus på lärarutbildares professionella utveckling.
Mer information på projektets engelska sida
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Cormac McGrath
Universitetslektor
![Cormac McGrath](/polopoly_fs/1.356032.1534411350!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Linnéa Stenliden
Biträdande professor
![Photo: N/A, License: N/A Bild på Linnéa Stenliden](/polopoly_fs/1.637600.1669893925!/image/image.jpeg_gen/derivatives/box_260/image.jpeg)
Medlemmar
Fredrik Heintz
Professor
![Photo: N/A, License: N/A Fredrik Heintz](/polopoly_fs/1.635153.1668097085!/image/image.jpeg_gen/derivatives/box_260/image.jpeg)
Anna Åkerfeldt
Forskare
![Anna Åkerfeldt Anna Åkerfeldt](/polopoly_fs/1.595432.1643808875!/image/image.png_gen/derivatives/box_260/image.png)