Forskningsprojekt Alkoholkonsumtion, genusskillnader och social förändring

De svenska dryckessituationernas könsspecifika dynamik i ett komparativt perspektiv.

Studien undersöker vilka typer av genusskillnader och likheter som finns i de vanliga dryckessituationerna i Sverige, kartlägger hur dessa skillnader och likheter har utvecklat och specificerar särdrag i svenska dryckessituationer i jämförelse med finska och italienska dryckessituationer.

Flaskor
Illustration: a7880s/Mostphotos

Projektbeskrivning

Studien avser att ge en rik bild av den svenska dryckeskulturens könsspecifika egenskaper, särskilt som den uttrycks i specifika dryckessituationer. Det specificerar vilka delar av den svenska dryckeskulturen och dess genusaspekter är specifika för Sverige eller Norden, eller Europa i allmänhet. Studien ökar förståelsen för de svenska dryckessituationerna och deras förändringar.

Det kommer att fånga både långsiktiga utvecklingar, eftersom data täcker de senaste 40-50 åren, och de senaste ändringarna på 2000-talet. Denna typ av information är mycket nödvändig när man försöker tolka siffror i årsstatistik, förbättrar alkoholpolitik, planerar förebyggande projekt etc. Speciellt informationen om huvuddryckessituationer och hur de är associerade med maskulin och feminin dryckesvanor ger konkret kunskap för att utveckla effektiva situationsbaserade lokala förebyggande kampanjer, program och strategier.

Projektmedlemmar

Projektansvariga