Forskningsprojekt Anknytning hos mödrar med intellektuell funktionsnedsättning eller ADHD

Mödrar med kognitiva svårigheter, såsom intellektuell funktionsnedsättning och ADHD, löper förhöjd risk för nedsatt omvårdnadsförmåga. Det råder dock kunskapsbrist om faktorer som bidrar till detta, vilket försvårar stödinsatser.

Familjer och barns utveckling - logga.

Internationell teori och forskning betonar alltmer vikten av en bred modell kring föräldraskap hos personer med kognitiva svårigheter, som tar hänsyn till andra faktorer än de kognitiva svårigheterna per se. Sådana faktorer omfattar bland annat uppväxtvillkor, psykisk hälsa, socialt stöd, svåra livserfarenheter och socioekonomisk utsatthet.

Anknytningsrepresentationer utgör ytterligare en sådan faktor, men här sakas det helt kunskap om föräldrar med kognitiva svårigheter. Föreliggande studie undersöker därför anknytningsrepresentationer hos mödrar med IF och ADHD, i relation till olika påverkansfaktorer.

Påverkansfaktorer som undersöks i projektet inkluderar mödrarnas egna erfarenheter av omvårdnad under uppväxten, erfarenheter av övergrepp och trauman, psykisk hälsa, tillgång till stöd i vardagen, samt utsatthet för ackumulerade psykosociala riskfaktorer. Dessa faktorer ställs också i relation till omvårdnadsrelevanta faktorer hos mödrarna själva, såsom deras förmåga att mentalisera sina barn.

Projektet bygger vidare på ett tidigare projekt, i vilket vi fann att en mycket stor andel mödrar med lindrig intellektuell funktionsnedsättning hade varit utsatta för övergrepp och andra traumatiska händelser. Sådana erfarenheter var därtill en riskfaktor för sänkt lyhördhet och specifika emotionstolkningssvårigheter hos mödrarna, samt för otrygg anknytning hos deras barn.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Pehr Granqvist

Professor i psykologi, innehavare av Enerothska professuren

Psykologiska institutionen
Pehr Granqvist, porträtt. Foto: Niklas Björling.

Medlemmar

Tommie Forslund