Stockholms universitet

Forskningsprojekt Ansvarsfulla digitala bedömningar inom högre utbildning

Under coronapandemin ökade digitala bedömningar inom den högre utbildningen dramatiskt. Vilka är lärarnas erfarenheter av utvecklingen? Och vilka är de stora möjligheterna och utmaningarna när man utformar och implementerar digitala bedömningar?

Genrebild: En hand som håller i en datormus.
Foto: Jeswin Thomas/Unsplash.

Inom projektet utforskar vi hur framtidens digitala bedömningar kan komma att se ut. Vi fokuserar specifikt på aktörer som direkt och indirekt är involverade i att utforma och genomföra effektiva och ansvarsfulla digitala bedömningar. Vi kommer att arrangera två workshoppar där dessa aktörer – exempelvis lärare, jurister, ledare och systemutvecklare – medverkar.

Projektet bygger på två forskningsfrågor:
-    Vilka erfarenheter har lärare av digital bedömning inom högre utbildning?
-    Vilka är de huvudsakliga möjligheterna och utmaningarna (till exempel legala, etiska, organisatoriska, tekniska och pedagogiska) förknippade med tillförlitlig digital bedömning?

Det engelska projektnamnet är Responsible Digital Assessment Futures in Higher Education (REFINE). Projektet genomförs i samarbete mellan KTH och Stockholms universitet.

Mer information om projektet på Digital Futures webbplats

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Olga Viberg

Universitetslektor

KTH

Medlemmar

Teresa Cerratto-Pargman

Professor

Institutionen för data- och systemvetenskap
crosstalks

Stefan Hrastinski

Professor

KTH

Joakim Lilliesköld

KTH