Forskningsprojekt Arbetslivets påverkan på psykisk hälsa: En studie av den svenska befolkningen

Den ökade psykiska ohälsan i arbetslivet är en central fråga för samhället. Vi använder svenska registerdata för att studera hur olika aspekter av yrkesliv och karriär påverkar anställdas psykiska hälsa.

Psykisk ohälsa är en av de vanligaste orsakerna till sjukfrånvaro i Sverige, med höga ekonomiska och mänskliga kostnader som följd. Vi använder svenska registerdata för att studera hur olika aspekter av yrkesliv och karriär påverkar anställdas psykiska hälsa. Inledningsvis beskriver vi hur psykisk ohälsa (diagnoser och medicinering) varierar mellan olika sektorer, yrken, yrkesroller, arbetsplatser och demografiska grupper. Den här delen av forskningen är beskrivande och nyttjar detaljrikedomen i Sveriges registerdata för att kartlägga vilka faktorer som korrelerar med psykisk ohälsa. I en annan del av projektet identifierar vi effekten på anställdas psykiska hälsa av att börja arbeta inom ett visst yrke eller inom en viss organisation. För att identifiera orsakssambandet mellan yrket och den psykiska hälsan använder vi oss av statistiska metoder som säkerställer att vi inte fångar upp andra faktorer som påverkar både psykisk hälsa och val av arbetsplats eller yrke. Lärdomarna från den här analysen kan användas av både arbetsgivare och andra institutioner som strävar efter att förebygga psykisk ohälsa i arbetslivet.

Vår målsättning är att: (i) bidra med bred kunskap om psykisk ohälsa på den svenska arbetsmarknaden, och (ii) bidra med specifik kunskap som är relevant för att förebygga psykisk ohälsa. Ökad förståelse för vilka arbetsrelaterade faktorer och miljöer som orsakar psykisk ohälsa är en förutsättning för att kunna utveckla effektiva åtgärder.

Projektmedlemmar

Projektansvariga