Forskningsprojekt Arbetsmarknads- och utbildningseffekter av könstransition i Sverige

Syftet med studien är att skapa en helhetsbild av transpersoners utmaningar på arbetsmarknaden. Detta vill vi göra genom en kvantitativ studie som tar hänsyn till samspelet mellan arbetsliv och hälsa, samt studerar hur institutionella förändringar kan påverka förutsättningarna på arbetsmarknaden.

Person som går och bär trans-flaggan
Foto: Unsplash

Det senaste tio åren har antalet transpersoner i Sverige ökat dramatiskt. År 2004 hade cirka 700 personer diagnosen könsdysfori i Sverige, en siffra som ökade till över 6000 år 2018. Transpersoner är en av samhällets mest utsatta grupper. Mycket tyder på att transpersoner i genomsnitt har sämre hälsa och löper högre risk att bli arbetslösa jämfört med andra vuxna. Samtidigt finns ytterst begränsad forskning om de sociala och ekonomiska villkoren för transpersoner i Sverige. Den forskning som finns grundar sig på intervjuer eller mindre enkätstudier och saknar därmed generaliserbarhet.

Vår studie består av tre delar och för alla delar har vi tillgång till svenska registerdata från SCB och Socialstyrelsen över alla vuxna individer som har mottagit könsbekräftande vård i Sverige fram till och med 2018. I den första delen studerar vi transpersoners arbetsmarknadsvillkor över tid. De registerdata vi har ger oss även möjligheten att studera hur olika delar av könstransitionen hänger ihop med arbetsmarknadsutfall. Den andra delen av studien undersöker hur transformationen samspelar med fysisk och mental hälsa. I den tredje delen, studerar vi hur ändringar av lagar och regler påverkar transpersoners arbetsmarknadsvillkor och hälsa. I alla tre delar av studien kommer vi också att använda oss av en matchad jämförelsegrupp av icke-transpersoner.

Våra resultat kommer att baseras på det största representativa urval av transpersoner som hittills behandlats i forskningen, nationellt så väl som internationellt. Det är en begränsning i studiens population, eftersom att vara transperson innefattar fler personer än de som fått vård.

Projektmedlemmar

Projektansvariga