Forskningsprojekt Arbetsplatslärande och digital teknik i förskolan

Enligt den nationella digitaliseringsstrategin ska barn inom förskolan ges förutsättningar att utveckla en digital kompetens och ett kritiskt förhållningssätt till digital teknik. En grundläggande fråga för detta projekt är vilka förutsättningar personalen inom förskolan har och ges för att uppfylla detta.

Förskollärare dokumenterar färgglad målning med Ipad.
Foto: Niklas Björling

År 2017 infördes en nationell strategi för att främja användandet av digital teknik i alla skolformer. Idag ska förskolan "ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens” och ”grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik". Skolverket rapporterar emellertid att hälften av förskolepersonalen anser sig behöva kompetensutveckling för att utföra pedagogisk verksamhet med digital teknik.

Det saknas forskning inom detta område och huvudsyftet med detta projekt är att undersöka hur arbetsplatslärandet sker om digital teknik i förskolan och hur det utvecklar förskollärares pedagogiska arbete i vardagen.

Projektbeskrivning

Inom studien definieras kompetensutveckling som de metoder och aktiviteter som används för att öka praktikers kunskap och förmåga att genomföra och utveckla sitt arbete. Utifrån internationella enkätstudier inom forskningsfältet Early Childhood Education and Care (ECEC) framgår det att kompetensutveckling om digital teknik ökar förskollärares teknikkunskaper och pedagogiska arbete med digitala verktyg.

Arbetsplatslärande förstås inom denna studie som det kontinuerliga lärandet som sker genom det dagliga arbetet, vilket inkluderar både de sociala och tekniska aspekterna kring det. Där formella lärsammanhang (ex. kompetensutvecklingsinsatser) som informella lärsammanhang (ex. förskollärares egna lärstrategier) är en del av det.

I vissa svenska kommuner finns särskilda pedagoger som ansvarar för kompetensutveckling om digital teknik, IKT-pedagoger. IKT står för informations- och kommunikationsteknik. Termen används i förskolor och skolor som synonym med digital teknik som används i pedagogiska sammanhang. IKT-pedagoger har i uppdrag att stödja förskollärare genom att exempelvis möta dem, ge kurser och besvara deras frågor. Samtidigt skriver Skolinspektionen i deras kvalitetsrapport att generellt upplever förskolepersonal att den kompetensutveckling de får inte täcker deras behov och ibland tas den inte alls till bruk. Det framgår även inom svensk forskning att förskollärare söker informella sätt för kompetensutveckling om användningen av datorplattor genom att exempelvis ställa frågor i pedagogiska online forum för förskollärare.

Denna studie avser att tillmötesgå forskningsbehovet genom att undersöka hur förskollärares pedagogiska arbete och lärande med digital teknik organiseras, gestaltas och utvecklas i förskolan. Studien kommer utföras genom intervjuer, videoobservationer och reflekterande samtal som sker under fältarbete (långa och upprepade besök) på olika förskolor i olika kommuner. Studien har potential för att bli ett vetenskapligt underlag för beslutsfattare, förskolerektorer, IKT-pedagoger och förskollärare för att utveckla dessa praktiker genom att behandla didaktiska frågor som hur pedagogiskt arbete sker för att utveckla förskolebarns digitala kompetens både utifrån förskollärarnas och IKT-pedagogernas arbete.

Projektmedlemmar

Projektansvariga