Forskningsprojekt Att åldras (väl) på den svenska landsbygden

I Sverige är fattigdomen bland personer över 65 år högst på landsbygden och majoriteten av de fattiga äldre är kvinnor. Projektet "Att åldras (väl) på den svenska landsbygden - möjligheter och utmaningar för kvinnliga fattigpensionärer" syftar till att utforska hur det är att åldras som kvinna på den svenska landsbygden.

Idag kännetecknas många av Sveriges landsbygdskommuner av avfolkning, nedmontering av lokala servicetjänster och svag infrastruktur. Därutöver lever vi i en tid av stora demografiska förändringar, särskilt när det gäller ökad livslängd och en växande åldersskillnad mellan en ung stadsbefolkning och en äldre landsbygdsbefolkning. Nästan 15 procent av Sveriges pensionärer lever också under EUs fattigdomsgräns; en tröskel som är satt på 60 procent av den nationella medianinkomsten. Den stora majoriteten fattigpensionärer är kvinnor.

Projektbeskrivning

Mot bakgrund av detta syftar detta projekt till att utforska hur det är att åldras som kvinna på den svenska landsbygden. Genom etnografiskt fältarbete, som involverar nära samarbete med kvinnliga fattigpensionärer, lokala intressenter och lokala pensionärsorganisationer, ämnar projektet söka svar på hur både mikro- (t ex individuella livshistorier) och makrofaktorer (t ex ojämlikheter relaterade till genus, ålder och plats) påverkar möjligheterna till ett gott åldrande på landsbygden. Därutöver undersöker det konsekvenserna av en förändrad landsbygdsmiljö i äldre kvinnors vardagsliv. Projektet är geografiskt förlagt till Värmland och Västerbotten.

Resultatet av projektet kommer bidra till diskussioner om kvinnors åldrande samt organiseringen av socialt hållbara, jämlika och åldersvänliga landsbygdssamhällen.

Projektmedlemmar

Projektansvariga