Forskningsprojekt Att bli eller inte bli ledare

Vägar in i och ut ur ledarskapspositioner i ett genus- och livsloppsperspektiv. Detta projekt utvecklar ledarskaps- och arbetsmarknadsforskningen genom att prospektivt studera både dem som blir och inte blir ledare, liksom rörelser in i och ut ur chefspositioner.

Möte på kontor
Foto: Unsplash

Hur ledare väljs, chefer utses och hur dessa sedan utvecklas är grundläggande frågor för förståelsen av mänsklig organisering. Inom arbets- och organisationslivet är tillgången till chefer och ledare en ständig utmaning. Parallellt med detta har ledarskaps- och arbetsmarknadsforskningen ägnat stor uppmärksamhet åt individuella, organisatoriska och kontextuella förhållanden som påverkar vem som blir ledare. Till exempel har begreppet "glastak", som beskriver hur kvinnor kan ha svårt att uppnå höga chefspositioner, blivit en del av vardagsspråket.

Forskningen om formellt ledarskap lider dock av ett selektionsproblem eftersom den främst utgått från dem som redan är chefer och retrospektivt studerat viktiga faktorer för att de nått sina positioner. Därmed har man missat alla dem som kunnat eller velat bli chefer men som inte axlat sådana roller. Därutöver har det saknats studier av informellt ledarskap, ledarskap under uppväxten samt vilka som lämnar chefsroller och när detta sker.

Syftet med detta projekt är således att utveckla ledarskaps- och arbetsmarknadsforskningen genom att prospektivt studera både dem som blir och inte blir ledare, liksom rörelser in i och ut ur chefspositioner. Målet är vidare att belysa både informellt och formellt ledarskap, i ett livslopps- och genusperspektiv.

Projektet baseras på ett omfattande datamaterial om en kohort med 15 000 individer som följts från att de föddes 1953 till i dag. Materialet består av enkäter och registeruppgifter om individerna, deras föräldrar, syskon, partners och barn. Som barn svarade kohortmedlemmarna bland annat på frågor om sina framtida yrkesdrömmar och om informella ledare i klassen. Genom att följa en stor grupp från barndom genom ungdomstid och vuxenliv kan vi bidra till att bättre förstå vilka förhållanden, vid olika tillfällen i livet, som påverkar vem som blir respektive inte blir ledare, vem som lämnar chefspositioner samt när - och hur detta skiljer sig mellan kvinnor och män.

Projektmedlemmar

Projektansvariga