Forskningsprojekt Att gestalta migration. Retorik, representation och reception i svensk barnteater

Detta är ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt som undersöker hur en värld i rörelse och Sveriges mottagande av asylsökande barn gör avtryck i scenkonsten.

Projektet handlar om hur en värld i rörelse och Sveriges mottagande av asylsökande barn gör avtryck i scenkonsten. Intresset för att gestalta flykt på scenen har ökat, ofta med hjälp av nya konstnärliga uttryck och sätt att delta. Barn med erfarenheter av flykt och migration deltar och gestaltar migration tillsammans med barn som är födda i Sverige. Berättelser inkluderar flyktvägen, nya hem, att ha flera olika hem, hemlöshet, identiteter, tillhörande och erfarenheter av att vara annorlunda. Men vi vet lite om den verkliga betydelsen av dessa iscensättningar och hur de mottas av publiken.

Syftet med projektet är att skapa kunskap om barnteaterns potential att iscensätta ett inkluderande Sverige samt att undersöka huruvida skiljelinjer mellan oss och dem kan komma att reproduceras som en oavsiktlig följd. Ett viktigt bidrag ligger i att utforska hur idéer om migration skapas i kulturpolitik, på teaterscenen och i publikens tolkningar. Metoder som används är att analysera kulturpolitiska dokument men också observationer och intervjuer, bland annat hur berättelser om migration gestaltas på scenen samt publikens tolkningar av iscensättningarna.

De medverkande forskarna kommer från olika discipliner och har forskat om svensk barn- och ungdomsteater ur såväl konstnärliga, kulturpolitiska som sociologiska perspektiv. Projektet är förlagt till den Sociologiska institutionen vid Stockholms universitet.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Anna Lund

Professor i sociologi, ställföreträdande prefekt

Sociologiska institutionen
Bild av Anna Lund Foto:Erik Edwardsson Richter

Medlemmar

Rebecka Brinch

Studierektor i teatervetenskap

Institutionen för kultur och estetik
Rebecca Brinch

Ylva Lorentzon

Universitetslektor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Ylva Lorentzon. Foto: Niklas Björling.