Forskningsprojekt Att kombinera jobb med vård av anhöriga

På grund av att befolkningen åldras, samtidigt som vårdplatser på äldreboende minskar, blir det allt vanligare att ge informell omsorg till en familjemedlem. Samtidigt förlängs arbetslivet för många, därmed innebär ett åtagande av vård av en anhörig en risk för konflikt mellan dessa två roller, vilket kan vara stressande och tidskrävande.

I Sverige ger cirka 1,3 miljoner personer regelbundet anhörigomsorg till en familjemedlem eller vän. Begreppet informell omsorg avser det obetalda och oskolade arbetet i form av vård och stöd en person utför för en närstående som är sjuk eller funktionshindrad. Den vårdade personen kan vara någon i ens familj eller exempelvis en nära vän, men oftast är det antingen en förälder (eller svärförälder) eller ens partner.

Att hjälpa och ge stöd till en älskad person är en beundransvärd och potentiellt belönande aktivitet, samtidigt kan det vara tidskrävande och känslomässigt ansträngande.

Dessutom är arbetet för informella vårdgivare, som oftast är kvinnor, ofta osynligt och förbisett eftersom det generellt sett utförs i det privata hemmets sfär. Att regelbundet ge informell vård kan skapa konflikter med andra åtaganden, såsom betalt arbete.

Fullständig projekttitel: Att kombinera jobb med vård av anhöriga: effekter på arbetskraftsdeltagande.

Projektbeskrivning

Både betalt arbete och informell vård är generellt sett oflexibla aktiviteter och schemakonflikter kan göra det svårt att förena dessa två roller. Även om de flesta informella vårdgivare har betalt arbete, är kunskapen om effekterna av informell vård på vårdgivarnas arbetsmarknadsaktiviteter ofullständig och dessutom saknas kunskap om hur interventioner kan förbättra livskvalitet.

Baserat på data från den Svenska Longitudinella studien Om Sociala förhållanden, arbetsliv och Hälsa (SLOSH), syftar detta projekt till att undersöka hur arbetande vårdgivare kombinerar sina åtaganden som anställda och som informella vårdgivare för sina nära och kära. Genom kvantitativa och kvalitativa metoder undersöker projektet samverkan mellan informell vård och betalt arbete, potentiella moderatorer (t.ex. arbetsmiljön), och hinder och möjliggörare för att kombinera engagemang i båda rollerna.

Projektmedlemmar

Projektansvariga