Forskningsprojekt Att navigera synlighet i kontexter av statssanktionerad homofobi

Frågor om synlighet har blivit ett dilemma för många hbtq-aktivister i en tid präglad av ökat systematiskt motstånd mot homo- och bisexuellas, transpersoners och queeras rättigheter.

Foto: Gabriela Serralde / Pixabay

Projektet "Att navigera synlighet i kontexter av statssanktionerad homofobi: utvecklingsaktörer och hbtq-rättighetsförsvarare i Uganda och Ryssland" undersöker hur frågor om synlighet hanteras och förstås av olika aktörer inom utvecklingssamarbete.

Aktivister försöker ofta skapa offentlig synlighet för att öka medvetenheten, skaffa sig stöd av olika grupper och attrahera finansiering från organisationer och stater. Synlighet kan samtidigt vara kopplad till sårbarhet, stigmatisering och även våld – särskilt i länder där staten eller andra grupper aktivt stödjer hat mot hbtq-personer. Vårt projekt syftar till att förstå strategier kring och hantering av synlighet bland hbtq-aktivister i Uganda och Ryssland. Vi undersöker dessutom hur utvecklingspartners (medvetet eller omedvetet) påverkar sådana synlighetspraktiker genom sin retorik och finansieringspreferenser.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Emil Edenborg

Biträdande lektor

Institutionen för etnologi religionshistoria och genusvetenskap (ERG)
Emil Edenborg. Foto: Henning Brüllhoff.

Cecilia Strand

Institutionen för informatik och media
Cecilia Strand

Jakob Svensson